Svårt att underhålla grönt stråk för spårväg

En bred asfalterad vägbana för elfordon, cyklar och gångbana vore bättre än ett grönt stråk, skriver Elon Borg.

UNT 10/3

UNT 10/3

Foto: Upsala Nya Tidning

Insändare2023-03-15 09:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändarsvar av Erik Pelling 10/3

Erik Pelling (S) kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.  Emilie Orring (M) Regionstyrelsens ordförande i Uppsala. 

Erik Pellings framtidsvision:  En bild över hur Sjukhusvägen med sitt gröna stråk kan komma att se ut. 

Jag undrar om Emilie Orring är med på spåret. 

Det är fantastiskt att man med stor datakraft och bildhantering kan visa medborgarna hur framtiden kommer att se ut. 

Det ger också medborgarna en möjlighet att komma med synpunkter. 

Här kommer mina synpunkter: 

Positivt: Efter som spårvägsområdet inte är omgärdat av stängsel, kan man om man har bråttom springa över gräsytorna, för att hinna med spårvagnen. Man bör dock se upp för cyklister, bilar och spårvagnar. 

Negativt: Snöröjningen kommer att bli komplicerad. Röjning av spår och vägbana kan ge snösträngar som gör att det blir svårt att komma till spårvagnshållplatsen. 

Gräsytorna kanske inte håller för snö, frost och snöplogning. 

När man ska forsla bort snön kan man lätt backa på elstolparna. Det skulle innebära totalstopp. 

När det gäller oljud från spårvagnarna tror jag att det blir gnissel och tjut när  den svänger vid Svandammen. 

Trafikinfarkt vid Akademiska sjukhuset. 

Problem med framkomligheten när anställda ska hem eller till jobbet. Parkeringshusen är väl till för dom som kommer från det övriga länet. 

Ambulansgaraget är placerat så att det kan bli problem vid rusningstrafik. 

Privatbilar, taxi, färdtjänst, sjuktransport, ambulans, polisbilar, brandbilar med merakommer att få problem med framkomligheten. 

En trädgårdsmästare föra att hålla gräsytorna gröna och fria från invasiva främmande arter. 

Maskinpark för att klippa gräsytorna. 

En bred asfalterad vägbana för elfordon, cyklar och gångbana vore att föredra. 

Inte minst ur underhållssynpunkt.