Jag trodde först att jag råkat surfa in på en flera år gammal artikel när jag läste den generöst rubricerade artikeln "Fler laddstolpar på gång i Uppsala" 16/8. Uppsala parkering utlovade nämligen samma laddstolpar på skolparkeringar och något parkeringshus i Rosendal som de brukar när vi elbilister kontaktat dem genom åren.
De utlovade laddstolparna på Fyrisskolans parkering är extra intressanta, eftersom det enda som saknas är att byta en skylt som medger parkering på kvällar och helger. Den skyltutredningen har vi Luthagenbor utan egen parkering i föreningen väntat på i fyra år nu. I stort sett det enda som hänt under dessa år är att kommunen tagit beslut om att införa några av de högsta laddtaxorna i landet (beslut i Gatu- och samhällsmiljönämnden den 2 september 2021).
Som tur är saknas det laddstolpar att ladda till dessa taxor. Uppsala är sämst i landet när det kommer till antalet laddstolpar per elbil (M Sverige, augusti 2021).
Uppsala parkerings AB ansvarar för installation av laddstolpar på allmänna platser. Det får numera anses uppenbart att Uppsala parkerings ledning inte har något verkligt intresse av att vara med i omställningen till en fossilfri bilflotta, och att det är meningslöst att försöka påverka det kommunala bolaget ytterligare. Jag skulle därför vilja ställa frågan till ansvarig politiker, Rickard Malmström, har du förtroende för hur Uppsala parkerings AB styrelse sköter frågan om laddplatser? Om ja, varför?