Fler laddstolpar är på gång i Uppsala

Det kommunala bolaget Uppsala parkering satsar på laddinfrastrukturen för elbilar. Flera projekt är på gång, bland annat på skolparkeringar i stan.

Uppsala parkering bygger ett mobilitetshus i Rosendal med plats för 120 laddplatser.

Uppsala parkering bygger ett mobilitetshus i Rosendal med plats för 120 laddplatser.

Foto: Helena Wrete

Uppsala2022-08-16 05:00

Elbilsboomen

– Vi jobbar nu tillsammans med Skolfastigheter i Uppsala för att få laddplatser på skolparkeringar runt om i stan. Just nu är det framförallt Fyrisskolan vi kikar på, berättar Lennart Johansson, vd på Uppsala parkering. 

Planen är att skolpersonal ska ha tillgång till platserna dagtid, medan allmänheten får nyttja platserna kvällar, nätter och helger.

– Vi kommer att titta på fler skolor för att försöka lösa behovet för både kommunal verksamhet och allmänheten.

undefined
Uppsala parkering bygger ett mobilitetshus i Rosendal med plats för 120 laddplatser.

Uppsala parkering samarbetar inte bara med Skolfastigheter utan även med Uppsala arenor och fastigheter, som äger Fyrishov.

– Vi kommer att sätta upp laddplatser på Fyrishov. Jag kan inte säga något exakt datum men inom något år kommer de vara uppe. 

På tapeten i fråga om laddinfrastruktur – och förvaring – är också Brandmästaren, som byggs i detta nu.

– Det ligger i Rosendal och är ett mobilitetshus som kommer att bli en parkering för bilar, cyklar, elcyklar och lådcyklar. Där kommer det att finnas 120 laddplatser.

undefined
Så här kommer mobilitetshuset se ut när det står klart, vilket planeras vara till sommaren 2024.

Byggnaden beräknas stå klar sommaren 2024 och ligger på Rosendalsvägen vid brandstationen.

Även vid kommunens boendeparkeringar ser Uppsala parkering över möjligheterna att installera laddstolpar.

– Vi tittar brett på om det finns möjlighet att etablera där, men i första hand fokuserar vi på våra egna anläggningar.

Men nya laddstolpar är inte gratis – och med flera projekt på gång är det viktigt utbyggnadstakten matchar behovet, poängterar Lennart Johansson.

Framöver kommer Uppsala parkering också att ta betalt i större utsträckning.

– Ju mer effekt det är i stolparna, desto mer kommer det kosta. Det har ju varit gratis förut för att uppmuntra fler till att skaffa elbil men nu sker ett paradigmskifte. Vi övergår från fossila bränslen till el och det blir svårt att bjuda på el när det blir stora mängder. Det finns inte ekonomi till att bjuda på så stora volymer, säger Lennart Johansson.

Uppsala parkering håller på med en upphandling som handlar om nya system som gör det möjligt att ta betalt på ett lättare sätt – och samtidigt mer korrekt sett, enligt Lennart Johansson.

– Vi vill ta betalt per kilowatttimme eftersom det blir mer rättvist. Just nu tar vi betalt per timme vilket innebär att den som har ett kraftigare bilbatteri kan ta emot mer under en timme. Det vill vi bort från.

undefined
Lennart Johansson är vd på Uppsala parkering.
Publika laddplatser

Dansmästaren, Rosendal: 60 platser. Både avgift och tillstånd (förhyrda). 

Hamnplan: 12 platser. Avgift.

Salagatan 16: 2 platser. Avgift.

Salaplan: 12 platser. Tillstånd.

S:t Eriks Torg: 4 platser. Avgift.

Walmstedtska gården: 2 platser. Avgift.

Vattholma pendlarparkering: 4 platser. Avgift.

Skyttorp pendlarparkering: 4 platser. Avgift.

Storvreta pendlarparkering: 8 platser. Avgift.

Österplan: 10 platser. Avgift.

Rosendal grusparkering: 4 platser. Endast bilpool.

Fakta: Uppsala parkering

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!