Som ordförande i föreningen bakom Lennakatten, Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar, ska jag försöka kommentera Naturskyddsföreningens oro för att många träd ska fällas i Bergsbrunnaparken när Lennakattens station ska flytta dit om några år.
Den konsultfirma som jobbar med att ta fram en så kallad "järnvägsplan" har använt sig av moderna normer för byggandet av en järnvägsstation (ordet "tågstation tycker jag rent personligen är förfräligt), stationer som exempelvis Uppsala C, Knivsta och den kommande i Bergsbrunna. Jag avser då stationer med stora breda plattformar. Detta då passagerare som står och väntar på tåg, inte ska dras in i suget från ett snabbtåg som passerar förbi utan uppehåll.
Några sådana moderna plattformar blir det inte tal om i Bergbrunnaparken. På Lennakatten använder vi oss av normer för långsamma tåg och betydligt mindre plattformsytor. Sålunda är det inte aktuellt att fälla en massa träd för en blivande plattform. Troligen inga alls, alternativt ett eller rentav två ungträd. Plattformarna kommer få grusbeläggning (inte asfalt) och därmed riskerar inte heller eventuella närliggande rotsystem för träden att skadas.
Däremot måste kanske ett eller två träd på annan plats i parken än den nu utpekade ge utrymme för det blivande stationshuset. Målsättningen är dock att alla träd ska kunna stå kvar.
Naturskyddsföreningens förslag på hur den yta som frigörs när spåret mot Uppsala Central tas bort låter mycket trevlig.