Den uppländska lerjorden är en stor utmaning för byggandet av spårväg i Uppsala. Lars Andersson skriver i UNT 21/10 kloka ord om dubbelledbussar med plats för 150 passagerare som ett alternativ till spårvagn där hänsyn tas till de besvärliga markförhållanden som gäller i Uppsala.
Bussarna har också den flexibilitet som spårvagnar saknar och kan ledas om vid till exempel markarbeten. När Uppsala kommun utvärderar den framtida kollektivtrafiken och där tar med dubbelledsbussar som ett alternativ till spårvagn, bör man i sin planering ställa krav på att bussarna ska vara förarlösa för att sänka driftskostnader och möjliggöra dygnet-runt-trafik.
Dessutom bör trafiksystemet tillåta att bussarna kan gå med 1 minuts intervall under den intensivaste delen av dygnet för att kunna uppnå en kapacitet om 6 000-8000 passagerare i timmen, det vill säga 6-8 gånger den kapacitet som en normal bussflotta har.