Jodå, uppdelade gång- och cykelbanor är bättre

Att dela upp banorna för gång- och cykeltrafik är viktigt för tryggheten och framkomligheten, skriver Rafael Waters, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden i sin replik på en insändare som efterfrågar tydligare regler eller inga alls.

"På 12 år har vi gått från att ha 25 procent uppdelade gång- och cykelvägar till över 50 procent idag", skriver Rafael Waters i sin replik på Harald Nordlunds insändare.

"På 12 år har vi gått från att ha 25 procent uppdelade gång- och cykelvägar till över 50 procent idag", skriver Rafael Waters i sin replik på Harald Nordlunds insändare.

Foto: Arkivbilder

Insändare2024-10-07 20:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Harald Nordlund skriver i UNT (29/9) om oklarheter vad gäller färd på gång- och cykelbanor. Han skriver om det svar han fått från gatu- och samhällsmiljönämndens förvaltning.

En viktig åtgärd vi kan göra för att underlätta för gång- och cykeltrafik är att dela upp dem i separerade banor så långt det går. Flertalet undersökningar visar att det är en högt prioriterad åtgärd hos Uppsalabor.

Uppsala kommun har under flera år arbetat för att dela upp gång- och cykelvägarna. Det har inneburit att totalt 92,3 km gång- och cykelvägar har breddats och delats upp. På 12 år har vi gått från att ha 25 procent uppdelade gång- och cykelvägar till över 50 procent idag.

Vi gör detta för ökad trygghet och framkomlighet, både för cyklister och fotgängare. När fler vill ta cykeln i stället för bilen, får vi också ett mer hållbart resande i kommunen. Målsättningen är att samtliga gång- och cykelvägar på sikt ska vara uppdelade.