I förra veckan beskrevs i två inslag i UNT hur Trafikverket och Knivsta kommun tänker lösa tågtrafikanternas problem när övergången vid Särstavägen/Knivstavägen stängs för trafik – med en bro över spåren. Arbetet är tänkt att starta i april 2020 och vara avslutat i oktober samma år.
Bakgrunden är utbyggnaden av tågtrafiken till fyra spår vilket Trafikverket planerar. Hur den förändringen skall ske kommer att beskrivas i ”Ostkustbanan: Underlag för strategisk planering som Trafikverket arbetar med (TRV 2017/5733)”. De fyra spåren gäller delen Uppsala- Stockholm, vilken har största passagerarvolymen. De alternativ man utreder från och med i höst är om de två nya dubbelspåren skall placeras parallellt med nuvarande spår eller längs E4 med start söder om Bergsbrunna och fram till Arlanda.
Problemet med att dra de nya spåren längs nuvarande spår beskrivs bl a på sid 38:
”Ett skäl till att undvika befintlig korridor via Knivsta kan vara intrånget i tät bebyggelse och att undvika de svåra geotekniska förhållandena vid Trunsta mosse norr om Knivsta”.
Dessa problem utreds nu och ett underlag för beslut bedöms vara klart våren 2020.
Vilka tidshorisonter arbetar man med?
- Kort sikt (år 2025): bland annat förändringar på Stockholm C, trimningsåtgärder Uppsala-Stockholm
- Medellång sikt (år 2030): Uppsala-Knivsta: Etappvis utbyggnad med två nya spår (från Uppsala och söderut) till fyrspår
- Lång sikt (utblick mot år 2040): bl a Knivsta-Myrbacken: Fortsättning fyrspåret
Med denna bakgrund tycker jag att Knivstaborna kan ställa sig några frågor när det gäller kommunens aktiviteter med anknytning till fyrspårs-problemen
1. Avtalet med Edstav med flera som enbart utgår från utbyggnad till fyra parallella spår
2. Överenskommelsen med Trafikverkets representant att stänga järnvägsövergången vid Särstavägen i april 2020, när det inte finns någon plan på förändringar av tågtrafiken förrän år 2030
3. Har kommunen utrett om en tunnel liknande den som idag finns norr om perrongen kan anläggas i närheten av nuvarande övergång i söder. (För snart tio år sedan beskrevs ersättningsalternativ för nuvarande övergång i tunnel och bro för all trafik men kostnaden bedömdes bli för stor).
Om alternativet Bergsbrunna-Arlanda väljs för dubbelspåret kommer trafikvolymen på dagens spår att bli i stort sett densamma som idag och övergången skulle kunna behållas för övrig bil- och persontrafik. Dras de nya dubbelspåren parallellt med dagens spår måste troligen den norra tunneln byggas om och en sydlig tunnel konstrueras på motsvarande sätt.
Någon kanske frågar sig vilken nytta Knivsta skulle få av de nya spåren om de dras via Bergsbrunna till Arlanda. Effekten borde rimligen bli att Uppsalaborna tar direkttåg och låter Alsike- och Knivstaborna utnyttja de tåg som stannar vid varje station – mer plats för oss!