Ritningarna är klara och nu ska Trafikverket upphandla en entreprenör för den gångbro som ska ersätta plankorsningen strax söder om Knivsta station. Bron har trappor och hissar, men saknar ramper.
Många Knivstabor hade velat kunna cykla över bron. Är det för sent nu?
– Ja. Ramper ingår inte i projektet, det saknas medel för det. Men vi har utformat bron så att det är möjligt att lägga till ramper i framtiden, svarar Jimmy Carlsson, projektledare på Trafikverket.
Trapporna ska dock ha så kallade cykelrännor, där man kan leda cykeln upp och ner.
– Men inga barnvagnsrännor. De skulle vara i vägen när flödena är höga, säger Jimmy Carlsson.
Många blir alltså beroende av hissarna. De blir stora, 2 x 1,4 meter. Glaset i dörrarna blir förstärkt. Framför dörrarna placeras ett skrapgaller med dränering och taket gör att mängden grus och vatten minskar. Om en hiss slutar fungera ska en reparatör vara på plats inom en timme. Dessutom blir serviceintervallerna tätare och garantitiden längre än vanligt.
– Hissarnas driftsäkerhet är en stor framgångsfaktor i projektet, det är vi med på, säger Jimmy Carlsson.
Dagens plankorsning tas bort inför brobygget. Den ses som en flaskhals och en säkerhetsrisk. Människor skyndar över spåren även när bommarna är nedfällda, vilket de är ofta.
Om allt går som planerat börjar bron byggas i mitten av mars och står färdig i månadsskiftet september/oktober 2020. Medan arbetet pågår får alla resenärer använda den norra uppgången.