Savinjith Walisadeera föreslÄr i UNT 7 juni att kollektivtrafiken skulle vara gratis för resenÀrerna, detta för att möta de klimatutmaningarna samhÀllet stÄr inför. Jag förstÄr att det Àr lÀtt att fÄ den idén, men det kan vara vÀrt att tÀnka lite lÀngre.
Ăkade klimatvinster med kollektivtrafiken handlar frĂ€mst om att locka fler bilister till bussen och tĂ„get, det vill sĂ€ga att locka resenĂ€rer som Ă€ndĂ„ Ă€r beredda att betala nĂ„got för sin bekvĂ€mlighet. TillgĂ€nglighet och god kvalitet Ă€r en viktig faktor för att fĂ„ dessa resenĂ€rer att vĂ€lja kollektivtrafik. DĂ€remot vill vi inte locka cyklister att ta bussen. DĂ€rför Ă€r gratis kollektivtrafik under sommaren, dĂ„ möjligheten att cykla Ă€r som allra bĂ€st, inte ett bra förslag.
Dessutom innebÀr gratis kollektivtrafik för resenÀrerna att nÄgon annan mÄste betala. Förarna ska ha betalt och bussarna ska tankas. Ska förslaget genomföras behövs dÀrför besparingar, endera pÄ minskad kollektivtrafik eller inom andra omrÄden i Region Uppsalas verksamheter.
Ăven om det fanns möjlighet att göra de ekonomiska satsningarna, finns det andra satsningar som skulle vara bĂ€ttre för klimatet Ă€n gratis kollektivtrafik för resenĂ€rerna. Vi har ett stort utbud av kollektivtrafik, men det finns fortfarande omrĂ„den dĂ€r en förbĂ€ttrad kollektivtrafik skulle kunna fĂ„ fler att vĂ€lja bussen istĂ€llet för bilen.
En utvecklad kollektivtrafik i takt med att lÀnet vÀxer Àr en bÀttre investering för klimatet Àn att gratis kollektivtrafik.