Förstärkta kollektivtrafiken behövs i Uppsala

Spårvägen kommer göra det enklare att bo och arbeta i Uppsalas södra delar, skriver Erik Pelling.

Satsningen med fyrspår och spårväg är den största investeringen i Uppsalas konkurrenskraft sen 1866, skriver Erik Pelling. (Bilden visar invigningen av Uppsala Central 1866),

Satsningen med fyrspår och spårväg är den största investeringen i Uppsalas konkurrenskraft sen 1866, skriver Erik Pelling. (Bilden visar invigningen av Uppsala Central 1866),

Foto: Järnvägsmuseet/Digitalt Museum

Insändare2022-09-24 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare av Mats Åkerblom 17/9
Den beslutade förstärkningen av Uppsalas kollektivtrafik med fyra järnvägsspår, en ny järnvägsstation samt modern spårväg är den största investeringen i Uppsalas konkurrenskraft sen 1866. Då hade Uppsala efter viss tvekan klokt nog tackat ja till den nya järnvägen mellan Uppsala och Stockholm. Hade kritikerna fått sin vilja igenom den gången hade Uppsala blivit utan järnväg och stationen istället hamnat i Örsundsbro. Det hade varit en katastrof för Uppsalas utveckling. Vår position som ledande universitetsstad och hem för många framgångsrika företag kan inte tas för given, vare sig 1866 eller idag.  

Spårvägen knyter ihop Uppsalas två universitet, Akademiska sjukhuset och några av stadens största arbetsplatser med Uppsala Central och den nya tågstationen Uppsala Södra. Den nya stationen kommer att avlasta Uppsala Central och skapa nya snabba möjligheter att ta sig till arbetsplatser längs Dag Hammarskjölds väg och de södra delarna av Uppsala. Även utan att en enda bostad byggs längs spårvägslinjerna kommer resandet vara stort.  

Spårvägen kommer göra det enklare att bo och arbeta i Uppsalas södra delar där avstånden är stora och där bussarna har börjat nå sitt kapacitetstak. Hela staden skulle drabbas av den trängsel och kraftigt ökad biltrafik som blir konsekvensen om inte kollektivtrafiken uppgraderas. Dessutom är spårvägen finansierad. Staten står för halva kostnaden motsvarande tre miljarder kronor. I den summan ingår påslag för risker och prisökningar. Om beslutet att bygga spårväg rivs upp försvinner de pengarna samtidigt som värdet av de långt gångna förberedelserna går upp i rök. I Uppsala skulle vi fortfarande stå där med stora behov av en förstärkt kollektivtrafik men utan pengar och utan en plan.  

Uppsala Södra byggs och bekostas av Trafikverket. Syftet med stationen är att underlätta för snabba byten mellan spårvägen samt regionala och lokala bussar och järnvägen. I det ingår givetvis rulltrappor, trappor och hissar. Idag går en mix av pendeltåg och snabbare regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm. De planer parterna har är att utveckla den trafiken med tåg som likt dagens Uppsalapendel endast stannar vid några större och viktigare stationer. Uppsala Södra är en av dessa. Det betyder att det precis som på Uppsala C kommer att finnas långsammare och snabbare tåg som gör uppehåll i Uppsala Södra. Från stationen kommer det även gå bussar till bland annat Boländerna, Fyrislund och Gränby.