I UNT 13/9 tror Erik Pelling att en spårvagn från sydvästra Uppsala till Sävja skulle få många resande. Fåfängligt! Vad ska de göra i Sävja? Promenera i Lunsen?
Spårvagnen går inte till de attraktiva målen Fyrislund och Boländerna för arbetsplatser och sällanköpshandel. Den går inte ens till den eventuella tågstationen Uppsala Södra. Den slutar på ett berg högt ovan, så att resenärerna hänvisas att köa till hiss ned genom berget till perrongen. Där kan de ta lokaltåg. Resande till Arlanda/Stockholm föredrar sannolikt att fara till Resecentrum och ta snabbare direkttåg.
Spårvagnen skulle gå på bro vid Ultuna som riskerar vårt dricksvatten. Endast S, V och del av L vill detta, alla andra är emot. M och KD önskar en bro, men menar att den kan ha annat läge (bredda Kungsängsleden?).
Erik Pelling skriver också att statenbetalar halva kostnaden för spårvägen. Det är inte sant. Den betalar 3 miljarder, utan indexuppräkning. När spårvägen byggs 2029 är kostnaden 14,1 miljarder inklusive Uppsalas tillämpade kostnadsstegring utan inflation (8,4 med Pellings beställda konsultrapport). Därtill kommer att kostnaden för hiss till järnvägen, spåromläggning och sprängarbeten inte är med i kostnadskalkylen, samt att ingen vågat uppskatta kostnaden för vattenskyddsåtgärder vid Ultuna (500 miljoner är ett antaget belopp utan undersökningar).
Sant är däremot att resenärer från Sävja har nytta av förbindelse till Ultuna, UAS och universitetsinstitutioner, men även Sävjaborna skulle ha nytta av en kapacitetsstark kollektivtrafikförbindelse till Fyrislund/Boländerna och Gränby, som de nu förvägras.
Att Erik Pelling fortfarande vill ha den hopplösa spårvägslinjen från sydvästra till sydöstra staden motiveras förmodligen av att bostäderna väster om Fyris får räknas in i de 33 000 endast med en kapacitetsstark förbindelse, även om inga åker med den.