Förarlös stadsbana mest ekonomisk

Det koreanska företaget Vectus genomförde tester med förarlös spårbil på testbanan vid Dag Hammarskjölds väg för tiotalet år sedan.

Det koreanska företaget Vectus genomförde tester med förarlös spårbil på testbanan vid Dag Hammarskjölds väg för tiotalet år sedan.

Foto: Rolf Hamilton/arkiv

insändare2017-12-28 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jan Fagius (UNT 15/12) har rätt i att flexibiliteten hos trådbuss är en fördel gentemot spårvägar. Lars O Ericsson (UNT 17/12) menar att investeringskostnaden för trådbussar är lägre än för spårvagnar, vilket är helt riktigt.

Johan Örjes påpekar i UNT 18/12 att eldrivna bussar inte behöver trådar i luften. Tyvärr har trådbussar i dagens utformning betydligt lägre kapacitet än spårvagn med 960 passagerare per timme jämfört med 3 600/timme. Det betyder fyra gånger fler förare i busstrafik jämfört med spårvagn, så driftkostnaderna blir höga då förarna står för drygt 70 procent av kostnaderna. Om trådbussen är lång, som Örjes föreslår, behövs ”bara” 2,5 gånger fler förare för samma kapacitet.

Men mycket mera ekonomiskt är att införa förarlös stadsbana med kapacitet på 5 600 passagerare per timme och utan förarkostnad. Dessutom är stadsbana i princip vibrationsfri till skillnad från spårvagn, vilket de fastighetsägare som Erik Pelling tror sig locka med spårvagn (UNT 21/12) säkert sätter högt på kravlistan.

Läs mer om