Kommentar till insändare av Yvonne Flambe och Henrik Westman 16/1
Bra insändare om kollektivtrafik och demokratiska beslut! Det är en så stor fråga att alla Uppsalabor borde vara med om beslutet. Och då inte bara de som bor i tätorten, utan alla som ska vara med att betala. För dyrt blir det, särskilt för spårvagn vars bana enligt konsulterna kostar tre gånger så mycket som BRT-bana. Båda är också dyra i drift eftersom förarkostnader utgör drygt 70 procent av driftkostnaden. Regionen ska betala driften, förmodligen med inskränkningar i trafiken utanför tätorten som följd. Alla Regionens intäkter behövs för sjukvården.
Grundfelet är att utredningen beställdes av kommun och region för endast spårvagn och BRT. Inga förarlösa alternativ. När Kommunstyrelsen i Uppsala utredde kollektivtrafiken 1997/98 med nio alternativ blev automatbana enligt den utredningen bäst i de flesta hänseenden, även de ekonomiska. Den utredningen begravdes tyvärr. Detta var nästan 25 år sedan. Nu är förarlös kollektivtrafik i tätort standard i världen. Förarlös driftkostnad är minst 50 procent lägre än för spårvagn och BRT.
Till Uppsalas och regionens politiker:
Låt inte oss Uppsalabor ställas inför ett falskt dilemma. Snabbutred automatiserade alternativ för kollektivtrafik så att ett välgrundat beslut kan tas!