Replik till insändarsvar av Rikard Malmström och Linda Eskilsson 8 april.
Tack Rikard och Linda MP, för delvisa svar.
Varför svarar ni inte rakt på frågorna med ja eller nej, samt förklaring för att eller p.g.a.?
Jag saknar fortfarande tydliga svar på nedanstående frågor:
1. Vilka har råd att köpa en elbil? Även om man köper en i andra hand, vilket andrahands värde har då min bensin/dieselbil? Går kommunen eller staten in med bidrag?
2. En klassfråga att köra i stan?
3. Miljözoner 2020–2022 Någonstans måste Ni politiker ta Ert ansvar, Ni som pratat Er varma om dieselbilar i många år. Därför borde inte miljözonerna införas förrän 2035–2040, så att alla som har gjort som Ni sagt och köpt en diesel får tid att ställa om. Har Ni gjort någon konsekvensanalys?
4. Om Kungsgatan och andra gator blir miljözoner, kommer bensin och dieselbilar att få korsa dessa gator, för att få komma till sin fastighet. Likaså får de som skall hälsa på vänner och släktingar korsa dessa gator?
Jag är inte någon nej-sägare till miljözoner, vill bara veta vad vi väljare skall förhålla oss till, utökad tidsperiod eller inte. Om Ni tar hänsyn, ansvar och respekt för ovanstående frågor.
Ni skriver om höga partikelhalter på Kungsgatan, man kan ju inte bara titta på hur höga partikelhalterna är. Hur många bilar kör med dubbdäck trots förbud. Hur följs det upp? Jag har aldrig hört, sett eller läst i tidningen om att Ni har varit ute i trafiken och följt upp beslutet med hjälp av t.ex. polisen. Hur många har fått böta för att de kört med dubbdäck på Kungsgatan? Inom företag följer man upp sina mål, för att se att de efterlevs.
En annan orsak till höga partikelhalter, kan ju bero att navet för busstrafiken är järnvägsstationen. En annan aspekt är att rödlysena på Kungsgatan inte är synkade, vilket i sig innebär att bilar blir stående längre tid än nödvändigt.