Fler laddstolpar behövs för att möta ökad efterfrågan

Det finns idag god tillgång på laddplatser i de anläggningar kommunen hittills hunnit med, skriver RIckard Malmström.

Huvuddelen av laddinfrastrukturen i samhället förväntas marknaden tar ansvar för på samma sätt som mackar idag tillhandahåller bränsle till förbränningsmotorer, skriver Rickard Malmström.

Huvuddelen av laddinfrastrukturen i samhället förväntas marknaden tar ansvar för på samma sätt som mackar idag tillhandahåller bränsle till förbränningsmotorer, skriver Rickard Malmström.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2022-09-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare av Anders Carls 21/8

Tack för att du lyfter frågan om hur kommunen ska ta sitt ansvar för vissa laddstolpar för elbilar. Mer än hälften av de bilar som säljs i år förväntas vara laddbara och Miljöpartiet vill att Sverige ska följa Norges exempel och förbjuda försäljning av fossila bilar senast 2025.

Målet för kommunen är att i första hand skapa förutsättningar för att ladda elbil för boende i fastigheter där kommunen inte ställt krav att inrätta bilparkering inom fastigheten vid beslut i detaljplanen. Det handlar om äldre fastigheter med flerfamiljshus och det är samma fastigheter som idag har tillgång till boendeparkering. Exempel på områden är delar av Luthagen, Fålhagen och Salabackar.

På fastigheter där kommunen ställt krav på bilparkering eller annan mobilitetslösning i detaljplanebeslutet förväntas fastighetsägaren inrätta laddmöjlighet för boende i fastigheten. 

Utöver detta tillhandahåller Uppsala Parkering AB laddmöjlighet i mobilitetsanläggningar, pendlarparkeringar och andra parkeringar där det anses lämpligt. 

Det finns idag god tillgång på laddplatser i de anläggningar kommunen hittills hunnit med. Men Miljöpartiet vet att efterfrågan kommer att bli mycket större och det jobbas för fullt med att sätta upp laddstolpar på flera platser. 

Huvuddelen av laddinfrastrukturen i samhället förväntas marknaden tar ansvar för på samma sätt som mackar idag tillhandahåller bränsle till förbränningsmotorer. Taxan är tänkt att vara självkostnadspris och täcka kostnaden för el och installation av laddenheten. Tanken är att elbilarna så långt det är möjligt ska laddas där de är parkerade och inte generera trafik när de körs iväg bara för att ladda på annan plats än där ägaren bor.

Eftersom en taxa måste fastställas av kommunfullmäktige så har det gjorts med marginal i form av en maxtaxa för att beslutet ska räcka över en längre tid. Den taxa som betalas av den som laddar är dock tänkt att vara till självkostnadspris. Detta för att inte slå undan incitamentet för andra fastighetsägare med ansvar för bilparkering och företag som tillhandahåller laddmöjlighet på marknaden.  

Miljöpartiet har drivit igenom en rad ekonomiska stöd från staten för installation av laddboxar, både för privatpersoner och företag, i syfte att skynda på processen och föreslår nu ytterligare stimulans för detta för att marknaden ska hinna med att möta det snabbt växande behovet. 

Rickard Malmström, kommunalråd och ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden (MP)