Elpriset lockar att köra fossilt

Kommunens pris för laddplatser lockar inte till att välja elbil, skriver Anders Carls.

Kommunens pris för laddplatser lockar inte till att välja elbil, skriver Anders Carls.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2020-11-16 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändarsvar av Peter Nordgren 12/11
Det är med besvikelse jag läser Peter Nordgrens insändare den 12 november angående laddplatser i garage och på gatumark. Jag håller med om att det är rimligt att laddplatserna finansieras av de som faktiskt använder dem. Uppsala Parkerings inställning verkar dock vara att även göra en god vinst på laddningen – eftersom man anser att kostnaden för elbilisten ska motsvara vad det kostar att tanka en bensin- eller dieselbil. 

Elbilar är dyrare i inköp än motsvarande fossilbil, vilket till viss del kan hämtas hem i att drivmedelskostnaden är lägre. En villaägare kan ladda sin elbil till en kostnad om ca 3 kr/mil. Uppsala parkerings prissättning innebär alltså att elbilisten måste köra över 3200 mil per år för att komma i paritet med villaägarens kostnader. Genomsnittsbilisten kör 1 200 mil per år. 

Laddboxens kostnad kan inte motivera denna absurda marginal, och verkar heller inte vara motivet om man läser Nordgrens insändare. I jämförelse med andra kommuner framstår Uppsalas prissättning som värst i landet. Stockholm Parkering tar exempelvis 400 kr i månaden i tillägg för parkeringsplats med laddbox, vilket ligger närmare genomsnittsbilistens förbrukning.
Gör om och gör rätt Uppsala Parkering – att fler kör elbilar i stan gynnar alla i form av bättre stadsluft. Nu framstår prissättningen snarare som ett verktyg för att få folk att fortsätta köra fossilt om man bor i lägenhet.