Svar till insändare av Björn Bergman 4/11
Mobilitetshuset Dansmästaren ägs av Uppsala Parkerings AB och är en del av det nya bostadsområdet Rosendal.
Uppsala är en kommun där miljön står högt på agendan. Därför har vi tidigt tagit beslut om att uppmuntra konvertering från fossilbränsledrivna fordon till eldrivna fordon. Detta genom att initialt bjuda elbilsägarna på ladd-el.
Försäljningen av elbilar har i det närmaste exploderat och utgör nu 40 procent av all nybilsförsäljning.
För att möta utvecklingen med fler elbilar och därmed ett snabbt ökande behov av möjlighet till laddning, behöver Uppsala Parkerings AB nu ta betalt för ladd-el i sina egna anläggningar.
Att tillhandahålla laddplatser kostar, så även de offentliga, och måste finansieras på något sätt.
Det naturliga valet är då att precis som för vilken annan vara som helst ta betalt för ladd-elen.
800 kronor i laddningskostnad kan jämföras med den bensin- eller dieselkostnad som en traditionell bil har.
Även på gatumark kommer det att införas avgift för laddning.
Laddplatser måste också finansieras
För att möta utvecklingen med fler elbilar och därmed ett snabbt ökande behov av möjlighet till laddning, behöver Uppsala Parkerings AB nu ta betalt för ladd-el i sina egna anläggningar. skriver Peter Nordgren.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.