Dyrt och långsamt med spårvagn i city

Bussar kommer även i fortsättningen att behövas i centrala Uppsala, skriver Mats Åkerblom.

Bussar kommer även i fortsättningen att behövas i centrala Uppsala, skriver Mats Åkerblom.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2018-10-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konstruktiv debatt om Uppsalas kollektivtrafik önskade jag att Asko Laakso (UNT 8/10) skulle medverka till. Viktig är frågan om den snabba högkapacitetstrafiken ska ledas genom centrum eller dras i centrums utkant. För centrumalternativet talar att centrum har aktiviteter som många vill utnyttja. Mot talar att blandtrafik blir långsam och därmed oattraktiv för de tunga arbetsresorna, samtidigt som alla grävningar i Uppsalas gator ofta skulle hindra spårtrafik.

Oavsett spårsystem blir det mycket dyrt, för spårvagn har nämnts ca 5 till 10-15 miljarder för hela systemet. Bussar måste svara för yttäckningen även om spår dras genom centrum. Då kan den lika gärna ha omstigning med de snabba systemen just utanför, till exempel vid Resecentrum Syd.

Väljs snabbt högkapacitetssystem i centrums utkant finns olika lösningar. Laakso talar för spårväg, medan jag anser att stadsbana är effektivare och med lägre totalkostnad. Kjell Dahlströms forskargrupp visar att kabinbana blir billigare och effektivare men behöver 10 års utveckling. Den bör dock vara med i diskussionen. Göteborg har tecknat kontrakt om genomförandestudie för linbana med samma kapacitet som spårvagn; sådan har byggts i många stora städer.

Wikipedia: ”I mindre städer har ofta stadsbanan tagit form av ett mellanting mellan tunnelbana och spårväg för att uppnå snabb trafik utan tunnelbanans fulla kostnad. – Även i större städer … har behovet av billigare lösningar än tunnelbana varit anledning till byggandet av stadsbana.”

Köpenhamn har stadsbana och Helsingfors flera – den senaste planeras till Esbo.

Läs mer om