Fler städer satsar på spårvagnar

Tammerfors är ett exempel på en stad som satsar på spårvagnar i en trång stadsmiljö, skriver Asko Laakso.

Tammerfors är ett exempel på en stad som satsar på spårvagnar i en trång stadsmiljö, skriver Asko Laakso.

Foto: Magnus HÅalmarson Neideman/SvD/TT

Insändare2018-10-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på insändare av Mats Åkerblom 26/9

Mats Åkerblom ifrågasätter i sin insändare byggandet av spårvagnar i Uppsala och fabulerar om eventuella kabinbanor.

År 2002 till exempel beslöt den finländska staden Tammerfors att satsa på spårvagnar som har större kapacitet än bussar i den trånga stadsmiljön mellan två stora insjöar.

Tammerfors är Finlands tredje största stad efter Helsingfors och Esbo som båda ligger i huvudstadsregionen. Tammerfors har cirka 240 000 invånare och är den största inlandsstaden i Norden.

Att montera in ett spårnät i en etablerad stadsmiljö är aldrig lätt. I Tammerfors är det speciellt svårt med tanke på stadens läge mellan två stora insjöar och ett vattendrag med vattenfall som delar staden i två nästan lika svåra områden. Att dra spårvagnsnät är varken gammaldags eller utopiskt.

När det gäller andra länder kan man räkna upp Dublin, Nice och Bergen bland städer som fått spårvagnar på senare tid. I Sverige lade Göteborg inte ner sin hotade spårväg utan utvecklade den. Också Stockholm och Norrköping har byggt ut samt Lund planerar bygge.

Läs mer om