Tullgarnsbron vid Kap fick grönt ljus i Kommunfullmäktige vid sammanträdet 24 februari. Cykelfrämjandet i Uppsala har i flera yttranden över förslagen till detaljplan påtalat att den kommer att bli problem för många cyklister och fotgängare. Johan Heimer beskrev i UNT den 11 februari dessa problem på ett bra sätt.
Den allvarligaste konsekvensen för oss cyklister blir i korsningen Ulleråkersvägen och Sjukhusvägen där alla som ska till eller från bron måste passera. I dag ska de få bilar på Ulleråkersvägen som ska ut på Sjukhusvägen lämna företräde för cyklar och bilar. Med mer än 10 000 bilar över bron per dygn måste korsningen signalregleras.
Längs Sjukhusvägen går en mycket trafikerad snabbcykelväg (Valsätraleden). När Rosendal och Ulleråker byggs ut ökar denna cykeltrafik mycket. På morgon och kväll cyklar många i båda riktningar så det blir problem på båda sidor av korsningen.
När det blir rött för cyklisterna får de bromsa och samlas i en stor hop. När det blir grönt kommer de fordonsförare, som ska till bron, korsa cykelbanan när den är fylld med cyklister i båda riktningar. Detta innebär en stor olycksfallsrisk. Tur att det är nära till sjukhuset.
Eftersom Sjukhusvägen ska ha bussfil eller spårvagnsspår så finns ingen plats för en svängfil där bilarna får grönt när cyklisterna får grönt, vilket skulle minska risken. Det skulle bli många i kö i en sådan fil. Eftersom alla ambulanser utgår från Sjukhusvägen och en del troligen ska in på Ulleråkersvägen så ökar risken för kaos.
Den enda lösningen som vi ser det är att bygga en planskild korsning för cyklister och fotgängare. Då värnas cyklisters och fotgängares framkomlighet och säkerhet. Det kan vara i form av en tunnel under eller en bro över korsningen. Nu ska man investera många miljoner på en bilbro. Då måste man kunna satsa några få miljoner på en planskild korsning om man vill kalla sig en cykelstad. I Nederländerna har man gjort många bra lösningar på liknande problem som prioriterat cykling. Lär av dem.