Uppsala satsar för lite på barn med särskilda behov

Alltför många elever i Uppsala saknar tillräckligt stöd, skriver

Replik2022-09-08 07:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

I UNT 5 september beskriver 27 grundskolerektorer i Uppsala det omöjliga uppdraget att ge alla elever det stöd och den stimulans som är en förutsättning för att tillgodogöra sig en utbildning. Vi i föreningarna Attention och Autism & Aspergerföreningen, båda intresseföreningar för personer med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) och deras anhöriga kan bara instämma i att våra barn och ungdomar alltför ofta saknar tillräckligt stöd i skolan.  

Uppsala kommun har de senaste åren gjort en satsning just på ökad kunskap om NPF i skolan. Satsningen har uppskattats av både skolledningar och skolpersonal, men tyvärr har våra medlemmar, barn, unga och föräldrar inte märkt så mycket av satsningen. Och rektorernas beskrivning av situationen förklarar en del av detta. Trots ökad kunskap räcker resurserna helt enkelt inte till. När Lärarförbundet rankar skolkommunerna i Sverige kommer Uppsala på plats 261 av 290 kommuner. Anledningen till den låga placeringen är låg resurstilldelning och låg lärartäthet. De svårigheter som många elever med NPF har innebär behov av extra stöd både i form av kunskap hos all skolpersonal, men även resurser i form av både personal, lokaler och hjälpmedel. Anpassad klasstorlek, möjlighet att arbeta i mindre grupper och tillgång till lugna miljöer är viktiga faktorer för att våra barn och ungdomar ska lyckas i skolan. En välfungerande elevhälsa med kunskap om NPF ger både lärare och annan skolpersonal förutsättningar för att ge rätt stöd. 

De brister rektorerna beskriver har vi i våra föreningar sedan flera år försökt uppmärksamma utbildningsnämnden på. Alltför många elever i Uppsala som är i behov av extra stöd får i dag klara sig med otillräckliga anpassningar. Många elever med NPF mår dåligt i skolmiljön och får tidigt självkänslan krossad. Problemen är i dag stora i samtliga stadier (låg, mellan, hög) Därför uppmanar vi utbildningsnämnden att skyndsamt utreda hur Uppsalas elever ska kunna få det stöd och de anpassningar de enligt skollagen har rätt till.

Attention Uppsala och Autism & Aspergerföreningen Uppsala Län genom