REPLIK
I en replik hävdar Jan Olof Willerström från Klimataktion Uppsala, att Transportföretagen har ”fel om slopad flygskatt” (UNT 10/8).
Willerström skriver till exempel att Konjunkturinstitutet, Energimyndigheten, Trafikanalys, Transportstyrelsen och Trafikverket är emot regeringens remitterade förslag om sänkt flygskatt.
Här har Willerström helt enkelt misstagit sig eftersom samtliga av dessa myndigheter är positivt inställda till en sänkning, helt eller delvis. Det är bara att läsa deras remissvar.
Trafikanalys gör årliga analyser över transportsektorns samhällsekonomiska kostnader, inklusive utsläpp. Analysen visar att det nationella flyget redan betalar för mycket, hela 130 procent för 2023.
Denna överinternalisering är ytterligare ett argument för att flygskatten ska bort.
I repliken argumenterar Jan Olof Willerström särskilt för svensk skatt på de långväga flygresorna, utan att fundera över konsekvenserna.
Utsläppen för direktflyg är lägre än för flygresor med flera stopp. Om vi i stället flyttar de flygresorna till andra europeiska länder blir effekten att resorna till och från Sverige får fler stopp och därmed även ökade utsläpp.
Vi håller med om att Sverige ska vara ett föredöme och höja andra länders ambitionsnivå. Men inte genom ineffektiva, nationella styrmedel som ger stora negativa konsekvenser för samhället.
Klimatet kräver rätt beslut på rätt plats. Internationell flygtrafik behöver beslut på internationell nivå.
Påverka den globala överenskommelsen för minskningen av flygets utsläpp inom CORSIA för de långväga resorna och lyft svenska exempel där.
Faktum är att Sverige ligger långt fram i omställningen av flyget med flygbolag som driver på utvecklingen och erbjuder de mer hållbara alternativ som finns tillgängliga. Flygplatser med fossilfri drift och elflygplanstillverkare som Heart Aerospace är två exempel på detta.
Heja på, välj hållbart flygbränsle till din flygresa i dag, vätgas och el när det blir möjligt, och lyft det svenska flyget till att vara en fossilfri förebild.