REPLIK
Företrädare för Transportföretagen hävdar felaktigt att ett antal offentliga myndigheter vill se minst en halvering av flygskatten genom att flyget ingår i EU:s handel med utsläppsrätter (ETS) i UNT (22/7).
De undviker att nämna att Konjunkturinstitutet, Energimyndigheten och Trafikanalys anser att flygskatten bör behållas för att minska utsläppen från flygningar till destinationer som inte omfattas av EU ETS.
Energimyndigheten avstyrker den föreslagna sänkningen av flygskatten och menar tillsammans med Trafikverket och Transportstyrelsen att åtgärder behövs för att hantera flygets externa miljökostnader.
Artikelförfattarna undviker svaren från Naturvårdsverket, SMHI och universitet och högskolor, de verkliga expertmyndigheterna när det gäller klimat och miljöfrågor. Naturvårdsverket motsätter sig den föreslagna sänkningen av flygskatten eftersom man inte anser att flygets klimateffekter fullt ut omfattas av EU:s utsläppshandelssystem.
Chalmers Tekniska Högskola, tillsammans med forskare från Handelshögskolan Göteborg, KTH och Sveriges lantbruksuniversitet, avråder från att halvera flygskatten då man anser att EU:s flygstyrmedel och den flygtekniska utvecklingen inte räcker för att minska utsläppen i linje med Parismålen.
Forskarna påpekar att internationellt flyg är momsbefriat och därmed subventioneras med miljardbelopp varje år. Enligt forskarna har de flesta länder i EU en flygskatt. Minskad flygskatt i Sverige kan påverka andra länders ambitionsnivå.
FN:s klimatpanel IPCC rekommenderar att länder med hög välfärd som historiskt släppt ut en proportionellt stor andel växthusgaser bör visa ledarskap och gå före när det gäller utsläppsminskningar.
Sverige, med globalt sett många storkonsumenter av flygresor, har ett ansvar att visa att klimatpåverkan från flyget tas seriöst. Ivrigt påhejade av flygbranschen och Svenskt Näringsliv, gör nu regeringen tvärtom och föreslår ytterligare en åtgärd som istället ökar utsläppen.