Är det som politiker eller ordförande för Naturskyddsföreningen som Maria Gardfjell skriver om träd i UNT (19/2). Som politiker vet jag att hon är för spårvägen och allt som den medför för natur och miljö. Som ordförande i naturskyddsföreningen borde hon vara emot att över 300 stora träd tas bort. Bland dessa den unika raden av fullväxta bokar vid Valsätra IP.
Det tar en människogeneration för ett träd att nå det omfång som de träd, som nu tas bort, och då är träden i sin bästa ålder och ger den bästa klimatnyttan i ytterligare en generation. Är spårväg då fortfarande den bästa kollektivtrafiklösningen?
Många städer räddar i dag sina gatuträd genom att ersätta den hårda och syrefattiga jorden med skelettjord och biokol. En ganska enkel metod. Maria Gardfjell vet säkert hur många träd av vanlig storlek som behövs för att få samma effekt som de träd som tas bort för spårvägens skull. Jag uppskattar kostnaden till cirka 100 000 kronor/ träd vilket skulle bli 33 000 000 kronor om staden köper och planterar motsvarande träd som tas bort.