Spårväg positivt för Uppsalas alla stadsträd

Det finns ingen motsättning mellan spårväg och livsbetingelserna för stadens träd. Tvärtom, skriver Maria Gardfjell.

Träden måste bort, men att de ersätts med nya livskraftiga träd är bara bra, menar Maria Gardfjell.

Träden måste bort, men att de ersätts med nya livskraftiga träd är bara bra, menar Maria Gardfjell.

Foto: Johan Heimer

Debatt2024-02-19 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Spårvagnssatsningen är inte som många tror något som är ensidigt negativt för stadsträden. Det är tvärtom lite av en förutsättning för stadsträdens miljö. Under den tid Uppsala asfalterat vägar och byggt ut staden har träden som planterats i gatumiljön ofta fått dåliga livsbetingelser. När rotsystemet inte kan utvecklas eller när det blir för varmt eller torrt vid en gassig väg, dör så småningom träden, vilket vi ser på Dag Hammarskjölds väg. När spårvägen byggs kan man på ett helt annat sätt än tidigare göra bättre växtbäddar för träden. Vilket också borde göras på de flesta gator när träd ska återplanteras.

Men det är fler saker som man behöver tänka på när det kommer till träd i staden.

  • Kolinlagring. När EU:s klimatpolitik har ökat kraven på att Sverige och den svenska skogen ska bidra i större utsträckning att binda in kol från atmosfären så kan också städerna bidra mycket mer. När träd får bli fler i parker, trädgårdar, alléer och i gatumiljön i svenska städer så kan det bidra till ett par procent av det skärpta åtagandet. Uppsala bör gå före och plantera många fler träd.
  • Artmångfald.När staden byggts har naturen förötts, men med en ökad variation av stadsträd kan livsmiljöer för andra djur och växter också gynnas. Restaurering kommer bli ett lagkrav från EU. Det är också en viktig kunskap att olika trädarter trivs olika bra i på ett hett torg eller vid en blötare plats vid en å. Att vi i Uppsala har en överdrivet stor mängd lönnar kan ju också förändras med en större artmångfald av olika träd. Helst inhemska träd, med lokal proveniens förstås. Att en ättling till den numera döda sparbankseken står utanför Ärkebiskopsgården är det inte så många som känner till.
  • Beredskap och livsmedelsförsörjning. Man ska inte underskatta vilket stort värde plantering av fruktträd, nötträd och bärbuskar kan ha i såväl fredstid som i händelse av kris. När kommunen genomförde en satsning på ätliga växter i rabatter och gav enkla tips om vart det finns frukt och bär att plocka på kommunens marker så mottogs det mycket positivt av Uppsalaborna. Stadsodlingsåret bör genomföras varje år. Skogsträdgårdar behöver växa fram i stadsdelarna.
  • Klimatanpassning. Redan för många år sedan tog Uppsala kommun fram en plan hur skugga av träd invid äldreboenden och på lekparker skapar mer uthärdliga miljöer för barn och äldre, när det är värmebölja. Men det är likadant för människor i övriga åldrar. Arbetet måste utvecklas. Trädens roll i staden ökar i värde när värmeböljor och skyfall blir mer återkommande med de klimatförändringar som redan börjat drabba oss.
  • Cirkulär ekonomi. Förnyelse av träd är inte heller något som är direkt negativt alla gånger – särskilt inte om virket inte skickas till förbränning. Dessutom måste många träd förnyas med viss regelbundenhet. Avverkade stadsträd kan tas tillvara till långlivade produkter eller så kan stockar läggas i närnaturområden och på så sätt kan naturvårdsarter som lever i död ved gynnas. Dessa produkter binder kolet och bidrar positivt till klimatomställningen.
  • Stora träd. Att vi nästan mitt i stan har Uppsala läns största tall, är det få som vet. De riktigt stora träden har en särskilt viktig roll som livsmiljö åt en mängd lavar, svampar, fåglar, insekter och andra organismer, många som börjar bli mer skyddsvärda. I en stor ek kan det vara mer än 800 arter som har sitt hem. Att inrätta kommunala naturreservat för att skydda naturområden mot exploatering långsiktigt är en viktig strategi. Skogar med jättestora träd börjar bli extremt ovanliga med det intensiva skogsbruk som tyvärr är extremt dåligt för vår naturmiljö.

Ska man vara upprörd över att det kommer avverkas träd när spårvägen byggs? Nej, det är ganska överdrivet. Det kan finnas enstaka exemplar av riktiga praktträd som man kanske borde fundera på att skydda genom att justera i planering och dragning, ja. Men de politiker som nu uttalar sig för att säga nej till spårväg för trädens skull behöver bevisa att de också vill främja stadsträden generellt. Vad jag vet har det saknats helt fram till nu i ganska många partier.

Men stort tack för att träden satts i fokus i den politiska debatten. Spårväg och fler träd i Uppsala – ja tack!