Sluta dumförklara Uppsalaborna

Folkomröstningen kommer att ha stor påverkan på Uppsalas utveckling, skriver Stefan Hanna med flera i en replik.

Stefan Hanna med flera representanter för UP är mycket kritiska till försöken att spela ner folkomröstningens betydelse.

Stefan Hanna med flera representanter för UP är mycket kritiska till försöken att spela ner folkomröstningens betydelse.

Foto: Anna Bredberg

Replik2024-01-26 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

M-ledda Region Uppsala är huvudman för länets kollektivtrafik. Ändå har M inte lyckats stoppa spårvagnarna, trots att de sagt sig vara för moderna och billiga långbussar (BRT) som UP introducerat som vettigast i Uppsala. Regionalliansen, stödd av SD, hade kunnat låta länets väljare folkomrösta om spårvägen. Det hade varit rättvist eftersom de extrema kostnaderna drabbar alla länsinvånare. Hur många länsinvånare kommer att ha nytta av spårväg i södra Uppsala? Och hur många Uppsalabor?

När M (16/1) påstår att man vill att det byggs mindre i sydöstra Uppsala, ska man veta att M till slutet av 2021 varit för och röstat för storexploateringen i södra staden och spårvägen. Det är de besluten som nu är på väg att genomföras och som UP vill att väljarna i någon mån skall få yttra sig om i folkomröstningen den 9/6.

Mats Börjesson har rätt i att föreningar ska vara delaktiga i stadsplaneringen (UNT 19/1). Men det är skillnad på en intresseförening som har uppdrag i sak och stadsdels- och bygderåds delaktighet i många (politiska) frågor i ett geografiskt område. Det är viktigt att fördjupa lokaldemokratin, särskilt då folk anser det svårt att påverka sitt närsamhälle.

I kommunen fanns under drygt 8 månader en majoritet mot spårväg tills den M-ledda alliansens vankelmodiga Liberaler ändrade sig igen, en tredje gång, i juni 2023. Här kan man tala om bräckligt M-ledarskap och oförmåga att hålla ihop. Falskt är M:s påstående att UP gett sitt stöd till minoritetsstyrets budget. I UP:s budget omfördelades satsningarna från spårväg till långbussar, skola, vård och omsorg.

Uppsalaborna får genom folkomröstningen påverka kommande översiktsplan som styr hur Uppsala långsiktigt byggs ut. Resultatet av folkomröstningen kan påverka kommun- och regionvalet 2026 och har betydelse för hur översiktsplanen 2028 fastställs. Det vi vet är att Fyrspårsavtalet och spårväg har majoritet i kommunen eftersom L åter ändrade sig och anslöt sig till S, V och MP. Uppenbarligen företrädde aldrig M en enig opposition i stadsbyggnadsfrågor.

UP fortsätter att verka för minskad bebyggelse i södra staden och för mer bebyggelse längs befintliga tågspår norr och västerut. Och för ett nej till spårväg.

Ett Ja i folkomröstningen den 9/6 påverkar valet 2026 och beslutet om översiktsplanen 2028. Ett Ja i folkomröstningen stärker Uppsalas försök att ändra Fyrspårsavtalet avseende mängden bebyggelse och tidplaner.

Att kalla folkomröstningsfrågan meningslös och omöjlig att förstå är att dumförklara Uppsalaborna!