Sverige Àr EU:s till ytan tredje största land med en gles befolkning och stora utmaningar att tillhandahÄlla en vÀl fungerande och ekonomiskt hÄllbar transportinfrastruktur i hela landet. Samtliga trafikslag behövs för att Sverige ska fungera och flyget spelar en sÀrskilt viktig roll genom att överbygga lÄnga avstÄnd i landet och skapar dÀrigenom samhÀllsekonomiskt effektiv tillgÀnglighet i, till och frÄn Sverige. Detta gÀller ocksÄ i Uppland.
Nu har regeringen föreslagit en halvering av den flygskatt som infördes 2018. Förslaget har nu varit ute pÄ remiss och 42 remissvar har kommit in. Resultatet Àr tydligt - sju av tio remissinstanser förordar en sÀnkning eller ett totalt avskaffande, en av tio instanser har ingen synpunkt och endast tvÄ av tio remissinstanser anser att flygskatten i sin nuvarande form bör vara kvar eller höjas. En majoritet av alla remissinstanserna anser att flygskatten bör slopas helt.
Bland instanserna som vill se en halvering eller ett avskaffande finns flera tunga offentliga expertmyndigheter som Ekonomistyrningsverket, Konjunkturinstitutet, Trafikanalys, Energimyndigheten, Trafikverket, Transportstyrelsen och Skatteverket. Gemensamma argument frÄn flera av instanserna Àr att flygskatten i sin nuvarande form inte styr mot att minska utslÀppen utan att det endast Àr en trubbig fiskal skatt med flera negativa konsekvenser.
Flyget ingÄr i det europeiska systemet för handel med utslÀppsrÀtter. Detta system har nyligen reformerats vilket innebÀr att den europeiska flygtrafiken har ett tydligt tak för utslÀppen. Priset pÄ utslÀppsrÀtter har dessutom ökat frÄn cirka fem euro per ton koldioxid nÀr flygskatten infördes, till att det senaste Äret legat pÄ mellan 60 och 100 euro per ton koldioxid. EU har Àven enats om en lÄngsiktig gemensam kvotplikt för hÄllbart flygbrÀnsle och pÄ global nivÄ har flygets FN-organ ICAO enats om ett vÀrldsomspÀnnande styrmedel för flygets utslÀpp.
Allt detta innebÀr att nationella styrmedel helt har spelat ut sin roll och bara har som konsekvens att försÀmra villkoren pÄ den svenska flygmarknaden utan att bidra till ett fossilfritt flyg.
Att den svenska flygskatten tas ut per passagerare utan hÀnsyn till den faktiska flygningens utslÀpp innebÀr att den inte ger nÄgra som helst incitament att förbÀttra energieffektiviteten eller minska anvÀndningen av fossila brÀnslen. I stÀllet har skatten sedan den infördes drÀnerat branschen pÄ minst sex miljarder kronor som kunde anvÀnts till olika omstÀllningsÄtgÀrder och stÀrkt svenska flygnÀringens ekonomi.
En stor majoritet av remissinstanserna lyfter tydligt fram flygets roll för tillgÀngligheten och möjligheten att bo och verka i hela Sverige. Inrikesflyget har sÀrskilt stora utmaningar med nÀstan halverad volym jÀmfört med före pandemin och betydligt sÀmre linjeutbud. Företag bland annat i Uppland har uppmÀrksammat detta bekymmersamma lÀge.
HÀr Àr de flesta remissinstanserna tydliga med att en nationell flygskatt har negativa effekter för tillgÀngligheten i Sverige. Samtliga regioner och kommuner som svarat pÄ remissen understryker flygets betydelse för deras utveckling. Flygskatten infördes 2018 trots ett kraftigt motstÄnd frÄn en stor majoritet av dÄvarande remissinstanser. Nu har expertisen Äterigen pÄtalat skattens uppenbara brister samt att flygskatten Àr direkt kontraproduktiv för flygets omstÀllning.
Transportföretagen har varit tydlig genom hela flygskattedebatten â vi vill sĂ€kerstĂ€lla ett lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg som skapar god tillgĂ€nglighet i hela landet. DĂ€rför Ă€r det hög tid att avskaffa skatten helt. Det Ă€r det bĂ€sta för Sverige och sĂ€rskilt för tillgĂ€ngligheten i Uppland.