Skolinspektionen bedömer skolor, inte elever

Det ligger inte inom Skolinspektionens uppdrag att själva ta fram ett vetenskapligt underlag, skriver Helén Ängmo och Anna Sellin.

Replik2023-03-28 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Thomas Nygren skriver i UNT (22/3) att Skolinspektionens granskningar inte följer EU-riktlinjer. Han menar att vi som myndighet bör testa elevernas kunskaper och attityder, för att kunna bedöma hur skolorna arbetar med källkritik.

Vi svarade Thomas Nygren redan 2017 att Skolinspektionen inte kan kräva att skolor genomför test av elevernas kunskaper. Det skulle vara att gå utöver uppgiftsskyldigheten och vårt granskningsmandat som framgår i förordning (2011:556). Uppgiftsskyldigheten i skollagen avser huvudmannen och inte eleverna.

Vårt uppdrag när det gäller kvalitetsgranskning är att bedöma kvaliteten i de granskade skolenheterna, inte att mäta och bedöma elevernas kunskaper och förmågor.

I den aktuella tematiska granskningen som Thomas Nygren skriver om, kommer vi att granska hur 30 skolor i landet arbetar med källkritik. Vi kommer djupintervjua cirka 490 elever och lärare och genomföra observationer på cirka 60 lektioner. Vi kommer inte som Thomas Nygren hävdar uttala oss om hela skolans kvalitet, utan avgränsat kring de frågor vi granskar.

Denna granskning, liksom andra, ska landa i enskilda beslut till de 30 skolorna. Målet med granskningen är att bedöma hur skolorna arbetar, inte att ta fram kunskap om elevernas kapaciteter.

Skolinspektionen är en förvaltningsmyndighet som granskar skolors arbete utifrån skollagen. Elevers kunskaper, färdigheter och attityder är så klart relevanta för Skolinspektionens tillsyn och granskning då dessa faktorer kan peka på kvalitetsproblem i enskilda skolor eller generellt bland Sveriges skolor. Detta har vi med oss i vårt urval. Skolinspektionen utgår självklart också från en vetenskaplig grund i utformandet av kvalitetskriterierna. Men det ligger inte inom Skolinspektionens uppdrag att själva ta fram ett vetenskapligt underlag.

Thomas Nygren skriver att han önskar att vi visar respekt för lärare och elever. Vi anser att det är precis det vi gör när vi följer våra direktiv och vårt uppdrag. Om vi skulle införa extra provtillfällen, skulle det vara att lägga extra arbetsuppgifter på både elever och lärare och dessutom gå utöver vårt uppdrag från regeringen.

Vår uppgift är att granska skolornas och huvudmännens arbete utifrån skollagen, nationella mål och riktlinjer, inte att bedöma elevernas kunskaper och förmågor.