REPLIK
Det är inget annat än ohederligt att Emilia Friberg i sin debattartikel (UNT 4/7) riktad mot ett oppositionsparti inte tydligt deklarerar att hon har en lång historia som aktiv socialdemokrat. I stället för att spela med öppna kort signerar hon debattartikeln med enbart ”högstadielärare”. Fullt medvetet råkar hon glömma sin historik som allt från fullmäktigeledamot för Socialdemokraterna till positioner i olika styrelser.
Om Friberg hade varit mer självkritisk skulle hon erkänt att den svenska skolan underpresterar internationellt på grund av Socialdemokraternas politik. Under deras ledning har skolan förvandlats till en plats för sociala experiment, vilket har lett till allt sämre skolresultat och en alltmer stökig och otrygg skolmiljö. Tack vare S har vi idag en flumskola som är ett resultat av deras experimentfabrik, där lärarens auktoritet är som bortblåst.
I dagens skola har eleverna samma auktoritet som lärarna. En lärare som försöker avlägsna en elev som stör genom att leda ut denne i överarmen förlorar idag med största sannolikhet jobbet. Härjande elever utnyttjar skolans brist på disciplin, och det eskalerar eftersom den S-märkta skolpolitiken står handlingsförlamad och naivt väntar på att det ska bli en vinst längre fram.
Det är dags för en förändring som återinför beprövade metoder. Sverigedemokraterna förespråkar att vi återinför ordning och reda i skolan. Lärarna ska återfå sin auktoritet, och elever som inte följer ordningsregler eller som hotar och stör andra elever ska flyttas till särskilda akutskolor. Detta ger de skötsamma eleverna möjlighet att studera i en trygg och lugn miljö.
Vi bör ta en titt på vårt grannland Finland, som har behållit traditionell katederundervisning och där disciplinen är god. Sverige måste sluta tro att vi är bäst när resultaten pekar på att vi är sämst. Låt oss i stället inspireras av länder med högre utbildningskvalitet och reformera den svenska skolan så att vi återigen blir en ledande utbildningsnation.