REPLIK
Region Uppsala har sedan 22 januari 2024 ett nytt biljettsystem. I en debattartikel (UNT 1/2) beskriver representanter från Funktionsrätt hur de upplever det nya systemet. Det är tråkigt att se att Michael Jestin, Patrik Malmquist och Razvan Radu är så kritiska. Ett av målen med det förenklade biljettsystemet är att fler ska resa kollektivt. För många kommer priset att bli väldigt mycket lägre. De av många upplevda orättvisa zonerna har tagits bort och biljetten gäller i stället för obegränsade byten inom 75 minuter.
För första gången införs rabatt på samtliga biljetter, där de rabatterade biljetterna kostar 70 procent av fullpris. Rabatterade grupper är studenter, pensionärer, ungdomar och förmånstagare. En enkelbiljett kostar med rabatt 27 kronor, vilket är ett väldigt bra pris för det utbud man har tillgång till.
I Region Uppsala har vi en väl utbyggd kollektivtrafik och vi ser att resandet ökar löpande. En ambitiös kollektivtrafik är viktigt för utvecklingen i vårt växande län. Det finns stadsbussar i Uppsala och i Enköping. Vi har en väl utvecklad regionbusstrafik i hela länet. Vi har även UL/SL pendeln som ger god tillgänglighet till Stockholms läns arbetsmarknad. Tågpendling till Heby och Tierp har utvecklats och är en del av Mälartrafik som är en utveckling av trafiken för sex regioner i Mälardalen.
För att kunna ha denna kollektivtrafik skattefinansieras den med cirka 1 miljard kronor, vilket gör att ungefär halva biljettpriset betalas av skattebetalarna. När Funktionsrätt argumenterar för sänkt pris på just deras biljetter behöver man också fundera över varifrån pengarna ska tas. Vilka kategorier resenärer ska få ett högre pris, eller ska pengarna komma från Region Uppsalas övriga verksamheter som vård och kultur? Den här reformen har gjorts med målet att resandet ska öka och alla ska känna sig välkomna i kollektivtrafiken.