Kulturhuvudstadsår behöver inte bli dyrt

Det finns många exempel på "fattiga" städer som varit kulturhuvudstäder, skriver Marius Domeika och Stefan Hanna i sin slutreplik.

Replik2023-11-14 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Återigen talar C med kluven tunga (UNT 8/11). Först kritiserar man Umeå för att de stärkte etablerade kulturinstitutioner och sedan lyfts dessa fram som viktiga. För oss är kärnan i kulturlivet människorna som skapar det kulturella innehållet. Självklart behöver dessa aktörer scener för sina konstnärliga uttryck som på många sätt förgyller vår tillvaro. Att många kulturaktörer efter pandemin ”går på knäna” stärker värdet av att samlas runt ett projekt som kortsiktigt och långsiktigt stärker Uppsalas attraktivitet.

Utvecklingspartiet demokraterna, UP, ställer sig inte bakom en budget på 78 miljoner. UP har ingen överenskommelse med S om att vi ska stötta liknande projekt. I ljuset av att en bild skapats av Uppsala som ett tillhåll för gangsters, och då vi vill göra Uppsala attraktivare, är kulturen viktig. När relativt fattiga platser som Elefsina i Grekland, Timisoara i Rumänien och Weszprém i Ungern i år kan använda detta projekt för att stärka sitt platsvarumärke kan även Uppsala göra det.

Att C ogillar folkomröstningar är inte förvånande då de är vana vid en omfattande centralstyrning från Stockholm. UP tror på invånarna och vill stärka invånarnas inflytande. Folkomröstningen är bara ett steg på vägen mot ett stärkt demokratiskt lokalsamhälle. Ett stärkt kulturliv är ett annat. Den som vill kan ta del av UP:s budget för kommunen. Där framgår tydligt hur vi bygger Uppsala framgångsrikt.

UP accepterar inte dyra resor för politiker och tjänstemän ut i Europa för att ”sälja in” besökare. Det är målgruppsorienterad digital marknadsföring som ska förbättra och stärka vårt platsvarumärke. Digital marknadsföring är miljövänligt, klimatsmart, kostnads- och tidseffektivt.

För UP ska minst 80 procent av det som görs i projektet på kort och lång sikt stärka det befintliga samt utveckla nytt lokalt kulturliv. Inte minst ser vi att detta projekt kan rädda Esters musikverksamhet som är hotad. Syftet med projektet är att stärka vårt lokala kulturliv, vår besöksnäring och vårt platsvarumärke. I arbetet med att stärka det lokala företagsklimatet spelar besöksnäringen och citys attraktion en av huvudrollerna. Detta projekt kan bli en motor för att lyckas.