KD hycklar om spårvägsmotståndet

KD har återkommande drivit förslaget som leder Uppsala åt fel håll, skriver Stefan Hanna och Lars Björndahl i en replik.

Stefan Hanna (bilden) och Lars Björndahl (båda UP) vill se mer från KD i spårvägsfrågan.

Stefan Hanna (bilden) och Lars Björndahl (båda UP) vill se mer från KD i spårvägsfrågan.

Foto: Anna Bredberg

Replik2023-06-08 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Det är pinsamt när Kristdemokraterna, Liberalerna, SD och andra partier försöker skuldbelägga Utvecklingspartiet demokraterna som hela tiden till 100 procent varit emot spårväg och de extrema exploateringsplanerna av Uppsalas södra stadsdelar. Varje politiskt parti är ansvarigt för sina egna ställningstaganden, så det är bra att KD erkänner sin delskuld till nuläget (UNT 3/6).

Men KD borde ta sig en ordentlig titt i spegeln och offentligt stå för att partiet såväl i Uppsala kommun som Region Uppsala aktivt släppt fram dessa dåliga planer. KD har återkommande drivit förslaget som leder Uppsala åt fel håll.

Det är bra att KD inser att planerna om brobygge över Fyrisån vid Ultuna på grund av markförhållandena och naturskyddet kring åriket kan hjälpa till att stoppa hela denna gigantiska bygghets. Och att även Region Uppsalas depå för kollektivtrafiken kan få ett nej. Hoppet om en klokare utbyggnad av Uppsala är inte ute. Det lever!

Efter valet 2022 var Socialdemokraterna först ut med att de bildat ett block med 39 av 81 mandat i kommunfullmäktige. De öppnade upp för andra partier att förhandla om inflytande. Kort därefter gick M, C, KD och L ut och presenterade sin svaga allians om 32 mandat. De förväntade sig att UP och SD skulle stötta dem, och det utan några rimliga eftergifter. I förhandlingarna med Alliansen blev det glasklart att de inte alls hade någon gemensam stadsbyggnadspolitik.

Liberalerna gick till val på att bygga 33 000 nya bostäder och spårväg i Uppsalas södra stadsdelar. De har heller aldrig ändrat sig, utan bara spelat politisk teater och mörkat var de i verkligheten stått. Om UP hade stöttat Alliansen hade L aldrig ifrågasatt fyrspårsavtalets ofantliga utbyggnadsplaner och stadsmiljöavtalens miljardsatsningar på spårvagnar. Partiet hade fortsatt stått för en kolossal exploatering och en måttlöst dyr spårväg, och visar nu sitt ”verkliga ansikte”.

Skulden till att vi hamnat där vi är i stadsbyggnadspolitiken bär alla partier som röstat för fyrspårsavtal och stadsmiljöavtalen, vilket UP alltså aldrig gjort. KD styr Region Uppsala tillsammans med M, C, L och SD. Sluta hyckla och visa att ni menar allvar genom att i Region Uppsala säga stopp.Så gör det nu.