Nu blir det alltmer skarpt läge när det gäller spårvagnsutbyggnaden i Uppsala. Tyvärr genomförs projektet hela tiden med minsta möjliga majoritet. En stabil och långsiktigt hållbar framtid för Uppsala kräver breda och blocköverskridande lösningar, något som det nuvarande ledarskapet i Uppsala kommun inte förmått frambringa.
Att Uppsala och Knivsta växer är en självklarhet. Vi har ett unikt läge i Storstockholmsregionen, närmare till Arlanda än Stockholm, och nu med en från regeringen beslutad utbyggnad av järnvägen till fyra spår.
Vi börjar komma i kapp med bostadsförsörjningen, men framöver behöver vi få en mer verklighetsanpassad tillväxt än hittills. Att ensidigt bygga högt och tätt, som man gjort i exempelvis i Industristaden, Rosendal, Östra Salabacke och centrala Knivsta, har inte bidragit till goda boendemiljöer. Det är också viktigt att i tidigt skede planera för skolor, äldreboenden, infrastruktur och trygghet som måste finnas på plats och fungera, och räcka till även för de nyinflyttade invånarna.
Även kollektivtrafiken behöver byggas ut. Regionen har de senaste decennierna gjort kraftiga satsningar på utökad spårbunden trafik, i form av Upptåget, Mälartrafik och SL:s pendeltåg. Men tågtrafiken har kantats av stora problem med inställda avgångar, och behovet av omstigningsplatser i form av exempelvis pendlarparkeringar och cykelställ vid busshållplatser har inte blivit ordentligt mött.
Kristdemokraterna i Uppsala har tidigare drivit på för spårväg i staden. Under senare år har vi dock haft en process där våra medlemmar dragit i bromsen, vilket vi tror speglar motståndet som finns också bland väljarna. Skall man genomföra en spårvagnsutbyggnad måste det finnas ett stöd hos befolkningen, och en efterfrågan på denna mycket dyra investering.
Det finns väldigt många frågetecken runt spårvagnsutbyggnaden i Uppsala. 17 kilometer spårväg för 7-8 miljarder kronor, varav staten har lovat bidra med cirka 3 miljarder. Utbyggnaden skapar en trafikinfarkt runt Uppsala Centralstation där Islandsbron och Kungsgatan stängs av för biltrafik.
Vi vet ännu inte om det kommer att kunna byggas en bro över Fyrisån, med tanke på intrång i natur- och kulturmiljövärden. Vid väg 255 i Nåntuna ska det byggas en stor spårvägsdepå, utan att brofrågan är löst. Beslut runt utbyggnad tas redan nu fortlöpande i både region och kommun.
Vid en distriktsstämma för Kristdemokraterna i Uppsala län 2021 fattade partiet beslut om att säga nej till spårvägsutbyggnaden. Vi kommer därför att rösta nej i alla beslut som bidrar till spårvägsutbyggnad, både i kommunerna och i Region Uppsala, där vi också representerar våra väljare i hela länet.
Även om Liberalerna i Uppsala ändrat ståndpunkt för tredje gången på mindre än ett år är det viktigt att förstå att det är Utvecklingspartiet Demokraterna som möjliggjort den fortsatta spårvagnsutbyggnaden genom att stödja S-V-MP. Hade UP efter valet beslutat stödja Alliansen, hade planerna vid det här laget stoppats!
Nu har vi även en ny regering, som strukit de mycket kostnadskrävande planerna på höghastighetståg – vilket frigör resurser för vanliga järnvägsinvesteringar och underhåll. Vår infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) har varit tydlig med att det bostadsbyggande som nu ska prioriteras är småhusbyggande, bostäder som människor i Sverige önskar allra helst.
Projektet att bygga 48 000 nya bostäder, för runt 100 000 nya invånare, i södra Uppsala och Knivsta, som S-MP-regeringen drev igenom 2018, är ett miljonprogramsprojekt.
När det nu blir alltmer uppenbart vad dessa volymer faktiskt innebär har väljarna redan sagt sitt i Knivsta, och M-S-C-MP-V-majoriteten som drivit igenom detta har tvingats avgå. Vi vill varna för vad det skulle innebära om man på liknande sätt, med minsta möjliga majoritet, driver igenom en omfattande spårvagnsutbyggnad och höghusbebyggelse i södra Uppsala som inte heller har stöd bland medborgarna.