REPLIK
Klimataktion Uppsala efterlyser ett bilfritt centrum (UNT 19/12). Centerpartiet har länge kämpat för en grönare stadskärna. För att nå dit krävs ett helhetsgrepp: fler planteringar, utbyggd laddinfrastruktur och bättre kollektivtrafik. Ett mindre trafikerat city är också en förutsättning då det inte finns plats för alla bilar när stadens befolkning ökar. Ett steg i rätt riktning hade kunnat tas under kommunfullmäktige 12-13 december, då Centerpartiet lade fram en motion med flera förslag om att skapa ett grönare och mer attraktivt å-rum. Så blev tyvärr inte fallet.
Endast den första att-satsen, om att flytta cykelställen från Fyrisåns kant bifölls. Gott så. Att åstadkomma en mer ordnad cykelparkering med utrymme för promenadstråk, fler uteserveringar och mer vegetation är en del i att åstadkomma en grönare och mer människovänlig stad.
Men motionen, skriven som en helhet, innehöll även förslag om att kommunen ska utreda möjligheterna att begränsa trafiken på Östra respektive Västra Ågatan. Efter åtta år med Miljöpartiet i styret, som också säger sig värna en grön stadsmiljö, hade man kunnat förvänta sig att det redan var gjort. Tyvärr är detta bara ett av områdena där man dragit benen efter sig.
Uppsala växer och tillväxten kommer oundvikligen innebära ökade trafikflöden – större än vad flera delar av centrum mäktar med. Dessa måste ledas om på ett smidigt sätt som tillfredsställer både framkomlighet och stadsmiljö.
En trafikomläggning kommer alltså bli nödvändigt. Därför bör den också ske så snart som möjligt, under ordnade former, inte efter väntan tills den blir framtvingad av en icke hanterbar belastning. Mindre trafik i innerstaden innebär dessutom färre farliga partiklar, och främjar alltså hälsa såväl som trivsel.
Det är naturligtvis inget som åstadkoms i ett trollslag. Som motionen också påpekar krävs det att man ”genomför en trafikanalys av konsekvenserna av en sådan reglering” och undviker ”negativa konsekvenser för tillgänglighet, boende och näringsliv.” En levande stadskärna kräver levande näringsverksamhet, varför det är viktigt att säkerställa att innerstadens näringsidkare inte drabbas negativt av bilfria gator.
Utformade rätt kan bilfria gator gynna affärsverksamheten, stadskärnan blir attraktivare och fler människor vill söka sig till den. Men det måste också verkligen gå att ta sig in. Kollektivtrafiken måste här kompletteras med strategiskt placerade parkeringar, fullt utrustade med laddinfrastruktur.
En mindre trafikerad stadskärna innebär vinster ur både klimat- och miljöhänseende. Men det är också ett steg i att skapa en trivsammare stad som lockar både till liv, rörelse och kommers.