Alliansen måste sluta sura över valresultatet

Till skillnad från alliansen och Handelskammaren anser vi att medborgarna måste få säga sitt, skriver Stefan Hanna med flera.

Lars Björndahl, Carina Kumlin, Stefan Hanna, Lina Hamberg och Thomas Blomqvist (ej) i bild från Utvecklingspartiet demokraterna replikerar alliansen och Handelskammaren om spårväg.

Lars Björndahl, Carina Kumlin, Stefan Hanna, Lina Hamberg och Thomas Blomqvist (ej) i bild från Utvecklingspartiet demokraterna replikerar alliansen och Handelskammaren om spårväg.

Foto: Pressbild

Replik2022-12-17 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Uppsala har i sekel utvecklats. Och ska det fortsatt. Fyrspår måste bli verklighet nu. Det har varit nödvändigt i decennier oavhängigt fler bostäder. Ändå tolkar vi Handelskammaren (UNT 12/12) som att utbyggnaden ska koncentreras till de sydöstra stadsdelarna. UP vill utveckla Uppsala på ett attraktivt sätt som får många att vilja bo kvar och fler eftertraktade att flytta hit. Våra högteknologiska företag och universiteten som konkurrerar globalt behöver dessa människor. Vi vill inte bygga Uppsala som en förort till Stockholm.

Det kommunala planmonopolet är tydligt. Det är Uppsalaborna som ska bestämma var och hur snabbt vår kommun ska byggas ut. Därför ska vi omförhandla Fyrspårsavtalet. UP har sedan 2019 velat att val av kapacitetsstark fordonslösning ska föregås av folkomröstning. Det är pinsamt att alliansen (UNT 14/12) försöker påskina att UP skapat ett problem. I stället har vi lyckats stoppa en politisk majoritet för spårväg. Vi uppskattar det allt större stödet för vår politik. Men som Handelskammaren skriver är det dåligt när inte breda politiska överenskommelser kan formas i viktiga infrastrukturprojekt. 

I valrörelsen företrädde inte M, KD, L och C något förslag till kolllektivtrafiklösning. L var för spårväg. M var för långa avancerade bussystem. Både M och L var för Fyrspårsavtalets krav på 33 000 bostäder i södra Uppsala. I UP:s förhandlingar med alliansen var det inte alls klart vad de gemensamt stod för. Inga svar gavs om bron vid Ultuna. UP har varit, och är, emot spårväg.  

Om alliansen vill ”säkra fyrspåret” borde de redogöra för vilket Uppsala södra de önskar. Hur ser de på en bro? Alliansen har fel om kommunens kollektivtrafikplanering. Tills frågan om teknikval är klar, kommer huvuddelen av arbetet att inriktas på framkomlighet med separata körbanor och längre fordon. Det är oseriöst att alliansen anser att allt arbete för att stärka kollektivtrafikens framkomlighet ska stoppas utan att komma med ett alternativ. Hur framgångsrik kommunen än blir i en omförhandling med staten, kommer det fortfarande att byggas i södra staden. Det kräver att kollektivtrafiken stärks.

Alliansens hållning äventyrar Fyrspårsavtalet. Återigen blandar de bort korten i ansvarsfrågan. Regionen kan inte köra fordon på Uppsalas gator om inte kommunen gör det möjligt. Det är dock regionen som ensamt ansvarar för kollektivtrafiken.

Det är oseriöst att påstå att alliansen erbjuder en stabil politisk ledning. 32 röster när 41 krävs för majoritet, är inte stabilt. Särskilt inte när det ”stabila” är helt beroende av två andra partier, varav man säger sig inte förhandla med ett av dem. Sluta sura! Hjälp till att hitta en lösning för nästa steg av en mer kapacitetsstark kollektivtrafik som inte äventyrar två ytterligare spår mellan Uppsala och Stockholm.