MÄnga i Uppsala lÀn Àr beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till jobb eller skola. Det Àr dÀrför viktigt att det Àr tryggt och enkelt att resa samt att man kan förvÀnta sig att tÄg och bussar gÄ i tid. Samtidigt ser vi att vÀnsterstyrets oförmÄga att prioritera nu leder till onödiga neddragningar i tÄgtrafiken, och att den lÄngsiktiga utvecklingen mot en attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik Àventyras.
SÄ ska det inte vara. Vi moderater prioriterar pendlarna och har en rad förslag pÄ ÄtgÀrder för att kollektivtrafiken ska kunna möta invÄnarnas behov och bidra till ett attraktivt och friare lÀn.
Kollektivtrafiken Àr en viktig del i transportsystemet och en förutsÀttning för hÄllbar tillgÀnglighet inom lÀnet och till vÄra grannlÀn. LÀnets infrastruktur mÄste underhÄllas, byggas ut och anpassas till behoven i ett vÀxande lÀn, bÄde avseende trafik pÄ vÀg, rÀls, med bÄt och flyg. NÀr tillgÀngligheten till arbete, studier och fritidsaktiviteter utökas, öppnas möjligheter för mÀnniskor att leva och verka i hela lÀnet. Det övergripande mÄlet Àr att resor och transporter ska fungera för mÀnniskor och nÀringslivet. Utan fungerande transporter stannar lÀnet och lÀget Àr allvarligt med vardagspendlare som blir kvar pÄ perrongen.
Sedan februari i Är ligger ansvaret för kollektivtrafikens utveckling i hÀnderna pÄ det nya vÀnsterstyret i Region Uppsala. De har nu suttit vid makten i nÄgra mÄnader och fÄtt kÀnna pÄ det problematiska i att lova allt Ät alla. Styrets politik pÄ kollektivtrafikomrÄdet Àr verkligen inget undantag.
Ett exempel Ă€r det hĂ„l pĂ„ 20 miljoner kronor som vĂ€nsterstyret skapat i budgeten genom att göra bussresor pĂ„ sommaren avgiftsfria för ungdomar. Det Ă€r inte nĂ„got fel pĂ„ intentionerna i det hĂ€r eller flera andra av vĂ€nsterstyrets förslag men politik handlar om mycket mer Ă€n vad som âlĂ„ter braâ. Politik handlar om prioriteringar. Faktum Ă€r att varje icke budgeterad krona mĂ„ste tas frĂ„n nĂ„got annat.
De avgiftsfria bussresorna Àr i sig ett beslut som förmodligen Àr fattat med barn och ungdomars bÀsta för ögonen, men det innebÀr samtidigt ett svek mot pendlarna i Tierp, Storvreta och Vattholma eftersom det finansieras genom neddragningar av jÀrnvÀgstrafiken pÄ strÀckan Uppsala-Tierp.
Det rĂ„der inte heller brist pĂ„ utmaningar för kollektivtrafiken som krĂ€ver ett tydligt politiskt ledarskap. Vi har en vĂ€l utbyggd kollektivtrafik men har problem med tĂ„g som inte gĂ„r i tid. Vi mĂ„ste genomföra omfattande satsningar sĂ„som utbyggnaden av jĂ€rnvĂ€gen till fyra spĂ„r mellan Uppsala och Stockholm och fĂ€rdigstĂ€llande av vĂ€g 288 som Ă€r oerhört viktigt för utvecklingen i Norduppland/Ăsthammar.
Vi har en nÀrhet till Arlanda, Sveriges största flygplats och en av Sveriges största arbetsplatser, men en resepolicy som hÀmmar flygets konkurrenskraft och klimatomstÀllning. Till skillnad frÄn vÀnsterstyret sÄ stÄr Moderaterna pÄ pendlarnas sida. Med deras bÀsta för ögonen föreslÄr vi bland annat:
- Att Arlanda vÀrnas genom att Region Uppsalas resepolicy Àndras för att göra det enklare att bidra till flygets klimatomstÀllning
- Satsningar för att sÀkra att den tÄgtrafik vi bestÀllt gÄr enligt tidtabell
- Att en ny tÄgdepÄ i Fullerö ska byggas för att lÄngsiktigt förbÀttra för situationen för tÄgpendlarna
- Att Kollektivtrafiken utformas pÄ ett sÀtt som gör att hela resan upplevs enkel och trygg att genomföra
NÀr vÀnsterstyrets oförmÄga att prioritera leder till onödiga neddragningar prioriterar vi pendlarna och en lÄngsiktigt stark kollektivtrafik. Kollektivtrafiken mÄste kunna möta invÄnarnas behov och bidra till ett attraktivt och friare lÀn.