Regionen drar ner på tågen mot Tierp

Region Uppsala har beslutat att dra ner på tågtrafiken mot Tierp till hösten. Ett svek mot pendlarna enligt oppositionen, som protesterar mot beslutet.

Det blir glesare trafik med Mälartåg mot Tierp på helgerna till hösten.

Det blir glesare trafik med Mälartåg mot Tierp på helgerna till hösten.

Foto: Axel Hilleskog

Uppsala2024-05-23 11:30

Nyheten i korthet

  • Region Uppsala har beslutat att minska tågtrafiken mot Tierp från hösten. Helgtrafiken minskar till ett tåg per timme i stället för varje halvtimme, en förändring som kommer att gälla även under 2025.
  • Beslutet väntas innebära en besparing på 2,4 miljoner under 2024 och 5 miljoner under 2025 jämfört med den ursprungliga tidtabellen.
  • Oppositionen kritiserar beslutet, med argumentet att det är ett svek mot pendlarna. De menar att det visar dubbelmoral då de rödgröna tidigare krävde hårdare tag mot Mälardalstrafik och MTR.

Region Uppsala drar ner på tågtrafiken mot Tierp under helgerna från och med hösten.

Jenny Lundström (MP), ordförande i Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, säger att det handlar om att säkra trafiken under vardagarna.

– Vi vill säkra ett utbud som bättre matchar resandebehovet genom att göra den här omfördelningen, säger hon.

Trafiken har dragits med stora problem sedan det tidigare Upptåget blev en del av mälartågsnätverket sommaren 2022.

Förhoppningen var att det skulle bli bättre när tågoperatören Transdev i mitten av juni tar över trafiken. Kontraktet med MTR avslutas då i förtid genom ett så kallat nödavtal. Men någon ökad trafik ser det inte ut att bli. Under helgerna blir det från hösten ett tåg i timmen i stället för ett tåg i halvtimmen mot Tierp. Neddragningen gäller även under 2025. I gengäld förlängs halvtimmestrafiken på vardagar fram till klockan 22.

Beslutet beräknas ge en besparing på 2,4 miljoner under 2024 och 5 miljoner under 2025 jämfört med den ursprungliga tidtabellen för tågen.

När ni satt i opposition var ni kritiska mot neddragningarna i tågtidtabellen och krävde hårdare tag mot Mälardalstrafik och MTR. Har ni ändrat er nu? 

– Vi har mycket mindre resande på helger och ett större pendlande totalt sett på vardagarna. Och vi prioriterar trafiken där den gör mest nytta. Den information vi fått är att Transdev under nödavtalet bara klarar 95 procent av trafiken. Fortfarande är det stora bekymmer med vagnsbrist i Mälartågstrafiken där det är kö till verkstaden i Eskilstuna.

När Transdev körde Upptåget klarade de trafiken bättre. Det är samma tåg som körs nu, varför fungerar det inte?

– Då var tågen helt nya. Nu har de några år på nacken och det börjar visa sig i underhållsbehovet.

Neddragningen fortsätter under 2025, hur nödvändig är den ekonomiska besparingen?

– Vi har ett behov av att se över ekonomin i hela regionen.

Har ni prioriterat gratis sommarlovskort framför en tätare tidtabell för tågen?

– Vi har många olika prioriteringar att hantera. Och jag vill inte ställa den ena mot den andra. Vi får också se vad utfallet blir av sommarlovskorten. Det är viktigt att ungdomar kan ta sig till aktiviteter utan att bli skjutsade. Jag tror också att barn kan lära sina föräldrar och att det kan öka kunskapen om kollektivtrafiken, säger Jenny Lundström.

Oppositionen protesterar mot beslutet och vill ha kvar ambitionen att köra tågen enligt den ursprungliga tidtabellen, utan neddragningar.

– Jag ser det som ett svek mot pendlarna. Det handlar inte bara om dem som bor i Tierp utan även i Storvreta och Vattholma. Är det något jag lärt mig så är det att man inte ska dra ner på rälstrafiken. När det är halvtimmestrafik är det fler som köper månadskort, säger Cecilia Linder (M), andre vice ordförande i nämnden.

Att Transdev inte skulle klara av uppdraget stämmer inte med det hon har hört.

– Vi har inte fått någon annan information än att trafiken ska kunna gå enligt beställningen. Skälet till att antalet resenärer gått ner på sträckan är att trafiken varit så fruktansvärt dålig. Pendlarna förtjänar att tågen går 100 procent enligt den ursprungliga beställningen, säger Cecilia Linder.

Hon tycker att det nya styrets hållning visar på dubbelmoral.

– När de satt i opposition var de stenhårda att tågen måste gå till 100 procent. Nu inser de att de inte kan ha både sommarlovskort och halvtimmestrafik för tågen, säger Cecilia Linder.

Tågkaoset med Mälartåg

Mälartåg är ett system av regionaltåg i Mälardalen som körs på uppdrag av Mälardalstrafik, ett bolag som ägs av sex regioner, bland annat Region Uppsala.

MTR började köra Mälartåg i december 2021 i samband med att tågtrafiken utökades, bland annat med regelbundna avgångar mellan Stockholm och Uppsala. Sommaren 2022 blev även det tidigare Upptåget en del av Mälartågs nätverk.

MTR hade från början problem att rekrytera personal, vilket ledde till stora problem med inställda avgångar. I februari 2024 meddelade Mälardalstrafik att man sagt upp avtalet med MTR i förtid, och i stället tecknat ett så kallat nödavtal med Transdev i väntan på att en ordinarie upphandling blir klar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!