Region Uppsala drar ner på tågtrafiken mot Tierp under helgerna från och med hösten.
Jenny Lundström (MP), ordförande i Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, säger att det handlar om att säkra trafiken under vardagarna.
– Vi vill säkra ett utbud som bättre matchar resandebehovet genom att göra den här omfördelningen, säger hon.
Trafiken har dragits med stora problem sedan det tidigare Upptåget blev en del av mälartågsnätverket sommaren 2022.
Förhoppningen var att det skulle bli bättre när tågoperatören Transdev i mitten av juni tar över trafiken. Kontraktet med MTR avslutas då i förtid genom ett så kallat nödavtal. Men någon ökad trafik ser det inte ut att bli. Under helgerna blir det från hösten ett tåg i timmen i stället för ett tåg i halvtimmen mot Tierp. Neddragningen gäller även under 2025. I gengäld förlängs halvtimmestrafiken på vardagar fram till klockan 22.
Beslutet beräknas ge en besparing på 2,4 miljoner under 2024 och 5 miljoner under 2025 jämfört med den ursprungliga tidtabellen för tågen.
När ni satt i opposition var ni kritiska mot neddragningarna i tågtidtabellen och krävde hårdare tag mot Mälardalstrafik och MTR. Har ni ändrat er nu?
– Vi har mycket mindre resande på helger och ett större pendlande totalt sett på vardagarna. Och vi prioriterar trafiken där den gör mest nytta. Den information vi fått är att Transdev under nödavtalet bara klarar 95 procent av trafiken. Fortfarande är det stora bekymmer med vagnsbrist i Mälartågstrafiken där det är kö till verkstaden i Eskilstuna.
När Transdev körde Upptåget klarade de trafiken bättre. Det är samma tåg som körs nu, varför fungerar det inte?
– Då var tågen helt nya. Nu har de några år på nacken och det börjar visa sig i underhållsbehovet.
Neddragningen fortsätter under 2025, hur nödvändig är den ekonomiska besparingen?
– Vi har ett behov av att se över ekonomin i hela regionen.
Har ni prioriterat gratis sommarlovskort framför en tätare tidtabell för tågen?
– Vi har många olika prioriteringar att hantera. Och jag vill inte ställa den ena mot den andra. Vi får också se vad utfallet blir av sommarlovskorten. Det är viktigt att ungdomar kan ta sig till aktiviteter utan att bli skjutsade. Jag tror också att barn kan lära sina föräldrar och att det kan öka kunskapen om kollektivtrafiken, säger Jenny Lundström.
Oppositionen protesterar mot beslutet och vill ha kvar ambitionen att köra tågen enligt den ursprungliga tidtabellen, utan neddragningar.
– Jag ser det som ett svek mot pendlarna. Det handlar inte bara om dem som bor i Tierp utan även i Storvreta och Vattholma. Är det något jag lärt mig så är det att man inte ska dra ner på rälstrafiken. När det är halvtimmestrafik är det fler som köper månadskort, säger Cecilia Linder (M), andre vice ordförande i nämnden.
Att Transdev inte skulle klara av uppdraget stämmer inte med det hon har hört.
– Vi har inte fått någon annan information än att trafiken ska kunna gå enligt beställningen. Skälet till att antalet resenärer gått ner på sträckan är att trafiken varit så fruktansvärt dålig. Pendlarna förtjänar att tågen går 100 procent enligt den ursprungliga beställningen, säger Cecilia Linder.
Hon tycker att det nya styrets hållning visar på dubbelmoral.
– När de satt i opposition var de stenhårda att tågen måste gå till 100 procent. Nu inser de att de inte kan ha både sommarlovskort och halvtimmestrafik för tågen, säger Cecilia Linder.