Lägg ner kommunernas pr-satsningar

Tjänstemän ska inte ägna sig åt att "skapa en attraktiv bild" av kommunen.

Kommunala poddar, influencers och kommunikatörer. Kommunernas satsningar har en prislapp.

Kommunala poddar, influencers och kommunikatörer. Kommunernas satsningar har en prislapp.

Foto: Martina Holmberg / TT

Ledare2020-08-20 06:30
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Tankesmedjan Timbros nätmagasin Smedjan granskar kommunernas satsningar på kommunikation. Göteborg toppar listan över antalet kommunala kommunikatörer med 253 heltidsanställningar. Stockholms har ungefär 200, Malmö 170, och Uppsala befinner sig på en stabil fjärdeplats. Utöver dessa tjänster finns kommunikatörer på exempelvis kommunala bolag. Men antalet kommunikatörer på kommunala förvaltningar ger ändå en bra fingervisning.

I våras när jag frågade om antalet tjänster på Uppsalas kommunikationsstab fick jag 94 till svar, den här veckan fick jag siffran 88 tjänster, samt en projektanställd utöver det. Kommunen har under årets första halvår även köpt in kommunikationstjänster för nära 100 000 kronor. Eftersom kommunikationsavdelningen vanligtvis växer stadigt, år för år, är det ändå positivt att en inbromsning kan skymtas.

Varför det skulle vara positivt? Kommuner måste för det första hantera skattemedel med respekt och prioritera hårt.

Ytterligare ett problem uppstår när lönenivån (i fjol visade sig medianlönen för anställda på kommunikationsstaben ligga på strax över 40 000 kronor) leder till lönekonkurrens som slår mot mindre privata kommunikationsbyråer. 

Kommunikationsdirektören har själv uttryckt att staben har som mål att "skapa en attraktiv bild av Uppsala" (24/9 2019). Det är någonting annat än viktig samhällsinformation till kommuninvånare. 

Staben har tidigare har haft synpunkter på nyhetsjournalistik i UNT, som när en artikel om ungdomsbråk var aktuell. Kommunens kommunikationsavdelning menade att artikeln riskerade "skapa oro bland Uppsalaborna" och önskade därför en mer tillrättalagd bild.  

I Göteborg har journalister larmat om att kommunala kommunikatörer försvårar granskningar. När journalister tidigare har kunnat intervjua ansvarig chef eller tjänsteperson möts man numera av en mellanhand "som försöker ge en polerad bild", för att citera Göteborgs-Tidningens grävreporter Daniel Olsson (SVT, 28/3, 2018).

I Malmö är kommunens kommunikationsdirektör ansvarig utgivare för tidningen "Vårt Malmö", vars produktion är utlagd på en pr-byrå (!). I Smedjans granskning kan man läsa att upplagan är på hela 160 000 - den skickas nämligen till samtliga hushåll i kommunen. En pr-produkt som ska dela "kommunikationsavdelningens vision”. Paketerad som tidning, alltså.

Man kan skratta åt kommunala poddar om sår och "business", och satsningar på "influencers". Skrattet fastnar dock snart i halsen. Prislappen för denna kommunsjuka innehåller så mycket mer än kronor och ören.