Åtgärderna för att förbättra trafiksäkerheten genom Järlåsa har fått boende i samhället att höja på ögonbrynen.
– De första dagarna innan man fyllt upp jord innanför kantstenarna körde flera bilar rakt in i den och blev stående i gropen, berättar en boende vid vägen genom Järlåsa, väster om Uppsala.
För att få ned hastigheterna och förbättra trafiksäkerheten på riksväg 72 genom samhället byggdes vägen om under förra året. Bland annat har nya vägportar med stora refuger anlagts mitt i riksvägen där hastighetsgränsen är 50 km/tim. Portarna ska ge en tydlig signal om att sänka hastigheten förbi bebyggelsen. Men enligt boende har de varit så otydligt markerade att många inte upptäckt farthindren förrän det varit försent. Ett antal bilar har hamnat i diket men inga allvarligare olyckor har inträffat.
– Själva vägporten är okej och tanken med att få ned hastigheten är bra, men problemet är att den syns så dåligt, säger Jan Thor som bor i Järlåsa och själv arbetar i anläggnings- och byggbranschen.
– Man borde ha en rejäl belysning av skylten som sitter på vägporten och också markera ut bredden ordentligt. Den står mitt i körbanan med upphöjd kantsten runt om. Kör man på den kan man lätt förstöra både hjul och fälgar, säger han.
Trafikverket har under vintern förbättrat markeringen av vägporten med provisoriska reflexskyltar, sedan man fått flera påstötningar om problemen. Projektledare Gunilla Sortti är medveten om att vägombyggnaden väckt frågor bland bilisterna, men har förhoppningar om att bristerna ska kunna åtgärdas:
– Särskilt under den mörka årstiden och innan växtligheten i refugerna hunnit växa upp finns det inget som direkt annonserar vägportarna. Nu för vi en diskussion om att förbättra belysningen men det krävs att vi får loss pengar först, säger hon.
Jan Thor har haft flera kontakter med Trafikverket och entreprenören som genomfört ombyggnaden. Han anser att det fanns brister i både skyltning och belysning under byggtiden, som startade i våras och pågick fram till i höst.
– En lång tid var gatubelysningen släckt vid bland annat korsningen och övergångsställen, utan att det sattes upp någon tillfällig byggbelysning. Det fanns tillfällen då jag själv knappt visste hur man skulle ta sig fram mellan refuger, tillfälliga skyltar och grushögar som låg vid vägen. Hur var det inte för den som var ovan att passera platsen?
Ombyggnaden i Järlåsa avslutas i vår, då det sista lagret asfalt läggs på vägen och körfälten målas färdigt.