Svenskar vill allergimärka kläder

En tredjedel av Sveriges befolkning är oroliga över allergiframkallande ämnen i kläder. En undersökning visar att nästan 80 procent av konsumenterna är för en allergimärkning av kläder, men endast hälften är villiga att betala mer.

27 december 2012 12:58

300 000 personer har någon gång fått klåda eller utslag av nyinköpta kläder, visar en undersökning som gjorts av Astma och Allergiförbundet. Det är framför allt de yngre konsumenterna som oroar sig för att kläderna ska innehålla allergiframkallande ämnen. Undersökningen är en del i Astma och Allergiförbundets textilprojekt Tryggare Kläder, där man intervjuat konsumenter och olika branschföretag.
– Anledningen till att vi startat det här projektet är att många medlemmar har hört av sig till oss och berättat att de till exempel upplevt klåda efter att ha använt ett nytt klädesplagg. Nu vill vi försöka komma åt problemet, säger projektledare Marianne Jarl.

I åldersgruppen 18-29 år, svarar sju av tio personer att de känner en oro över att textilier kan innehålla gifter eller farliga kemikalier. Trots att majoriteten av konsumenterna efterfrågar en allergimärkning så är det endast hälften som skulle kunna tänka sig att betala mer.

I en klädbutik i centrala Uppsala träffar vi Marewan Rasol. Han är en av dem som inte skulle betala mer för ett allergimärkt plagg.
– Jag skulle inte kunna tänka mig att betala mer pengar, just på grund av själva märkningen. En märkning skulle vara bra men det bästa vore väl egentligen om man förbjöd alla allergiframkallande kemikalier. Det skulle både kunderna och miljön vinna på.
Ingalill Bjöörn, förbundsordförande för Astma och Allergiförbundet tycker att klädbranschen borde ta ett större ansvar för klädernas innehåll, oavsett om man väljer att märka kläderna eller inte.

Undersökningen visar att det finns ett visst intresse ute hos företagen, men många av dem menar att de redan har rutiner för att fastställa att deras kläder inte innehåller några allergiframkallande ämnen. Hennes och Mauritz är en av dem.
– Vi har ett väl etablerat system för hantering av kemikalier och våra kunder kan känna sig trygga med att handla på H & M. Då vi finns på 48 marknader strävar vi efter att införa globalt förankrade märkningar, för att bland annat undvika missförstånd. Men som det ser ut i dag så finns det ingen generell global allergimärkning, säger Marie Rosenlind, presskontakt på HM.

Trots att en del av företagen visar intresse för frågan, så önskar Marianne Jarl att branschen skulle visa ett större intresse. Av 186 företag, var det bara 18 stycken som valde att svara på frågan hur de ställer sig till en eventuell allergimärkning.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Isabelle Mannersjö