Råttproblemet kvar i Löten

Stanken av död råtta fick familjen Henningson-Magnusson att fly sin lägenhet. Detta trots att både HSB och Anticimex för nästan fem månader sedan menade att problemet med råttinvasion i området Löten i Uppsala snart var löst, som UNT tidigare skrivit.

12 april 2012 13:04

En stark odör letar sig ut i trapphuset när Linn Henningson öppnar dörren till sin lägenhet på Ferlinsgatan. Det var för snart två veckor sedan hon upptäckte en obehaglig lukt i hemmet.
– Efter några dagar insåg jag att det var lukten från död råtta och att den kom från kulverten under garderobsgolvet, berättar hon.

Ett samtal senare åkte fastighetsförvaltaren Upplands Boservice ut till Linn Henningson för att riva upp en lucka i klädkammaren. Därunder fanns döda råttor och dess avföring. De döda råttorna togs bort men någon ordentlig rensning gjordes inte. I stället lovade Upplands Boservice att Anticimex skulle göra en bedömning ifall en omfattande sanering måste göras.

Efter flera dagar hade ingen ringt upp Linn Henningson. När hon själv ringde Upplands Boservice visade det sig att det inte fanns någon arbetsorder. Till slut kom Anticimex, men det gjordes ingen sanering utan i stället fick familjen nöja sig med en ozonlåda som skulle neutralisera doften.

Ozonolådan gav Linn Henningson och hennes sambo Magnus Magnuson en enorm huvudvärk.
– När vi mådde så dåligt undrade vi hur vår dotter på sex månader mådde, säger Linn Henningson, som även berättar att hon känner sig rutten som mamma som låter sitt barn sova i den stank hon själv mår illa av.

Familjens oro och lukten av död råtta gjorde att familjen lämnade sitt hem i några dagar. Efter ytterligare ett par dagar dök Upplands Boservice upp för att riva upp hela golvet i klädkammaren, där de tog bort några döda möss. Nu väntar familjen på att Anticimex ska göra en bedömning av situationen. Anticimex vill inte kommentera utan hänvisar till fastighetsägaren.

Gunnar Löfgren, fastighetschef på HSB, menar att HSB, Upplands Boservice och Anticimex gör allt vad de kan.
– Vi arbetar dagligen med detta och lägger ned tusentals kronor i veckan. Det är tråkigt att problem inte kan åtgärdas direkt, men det beror på dess storlek och att till exempel vattenläckor prioriteras, säger Gunnar Löfgren.

Hans Johansson, vd på HSB, kan inte uttala sig i det aktuella fallet men menar att det är tråkigt att problemet inte är löst.
– Vi trodde att det här var över strax innan jul.

 

 

 

I november kunde UNT berätta att ett flertal boende i området Löten i Uppsala drabbades av råttinvasion. I somras försökte fastighetsförvaltaren HSB bli av med råttorna genom råttgift. Det fungerade inte och därför placerade HSB och Anticimex ut fällor i avloppen i höstas, vilket ledde till att över 540 råttor dödades. Problemet ansågs vara på väg att bli löst, men råttorna finns alltså kvar.

Generellt har hyresvärden ansvar för standarden av lägenheten. Om hyresgästen drabbas av ohyra eller av skadedjur som råttor är det upp till hyresvärden att utrota dessa. En hyresgäst som drabbats av råttor kan begära reducering om 25 procent av dygnshyran, för antalet dagar som orsakat problem. Den som vill ha en reducering av hyran kan skriva ett rekommenderat brev eller e-post till sin hyresvärd om att man anser sig ha rätt till hyresreducering. Om det är ett pågående problem som hyresvärden inte tar tag i kan hyresgästen vända sig till hyresnämnden.

Källa: Hyresgästföreningen

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!