Kritiker fick gÄ frÄn artprojekt

Svidande kritik frĂ„n den egna personalen. Det fick Nationalnyckelns ledning kĂ€nna pĂ„ under sina första Ă„r. Den frĂ€naste kritikern fick lĂ€mna sin tjĂ€nst. ÄndĂ„ ger ledningen henne rĂ€tt i kritiken. UNT fortsĂ€tter granskningen av Sveriges största bokprojekt.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-06-23 00:01
Tora Stenbeck Straarup arbetade som marknadsassistent för Nationalnyckeln vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala fram till i vintras. DÄ erbjöds hon efter hot om stÀmning tvÄ Ärslöner om hon lÀmnade sin tjÀnst.

Tora Stenbeck Straarup var öppet kritisk mot hur arbetet med bokutgivningen leddes. I en skrivelse till Nationalnyckelns ledningsgrupp beskrev hon 2006 hur kunder kÀnt sig missnöjda och svikna, hur leveranstider inte hÄllits och hur marknadsföringen uteblivit. Vidare beskrev hon en arbetsplats dÀr alla arbetade stenhÄrt, dÀr organisationen var helt otillrÀcklig i förhÄllande till ambitionsnivÄn, och dÀr ingen ansvarade för funktioner som försÀljning och marknadsföring.
- Jag önskar inte Nationalnyckeln nÄgon olycka, tvÀrtom. Men utgivningen har inte skötts professionellt. De Är som gÄtt Àr förlorade Är, sÀger Tora Stenbeck Straarup.

Hon jÀmför utgivningen av den vÀrldsunika och skattemedelsfinansierade Nationalnyckeln med en gourmetrestaurang.
- Det hÀr Àr ingen tvÄmans kiosk, utan en krog dÀr det mÄste finnas kockar, diskare och serveringspersonal med sÀrskilt ansvar för vissa uppgifter. Men hÀr har viktiga frÄgor plötsligt bara hamnat pÄ nÄgons bord, nÄgon som redan Àr överöst med arbete, sÀger Tora Stenbeck Straarup, som ger flera konkreta exempel pÄ misstag som begÄtts och som enligt henne orsakat merkostnader, till exempel nÀr det gÀller bestÀllning av material till bokomslag eller nÀr det gÀller avtal med frilansande illustratörer.

Ett uttalat mÄl med utgivningen Àr folkbildning. HÀr fanns tidigt stora brister med utebliven marknadsföring, menar Tora Stenbeck Straarup.
- Nationalnyckeln borde finnas pÄ varje bibliotek och varje skola i hela landet. SÄ Àr det inte i dag. Jag tycker att man mÄste ifrÄgasÀtta om vi verkligen fÄr fler intresserade och kunniga barn och ungdomar för de hÀr pengarna, sÀger hon.

Under 2007 tilltrÀdde Johan BodegÄrd som ny chef för Artdatabanken vid SLU och som ytterst ansvarig för Nationalnyckeln. Han ger i dag Tora Stenbeck Straarup rÀtt pÄ i princip alla punkter.
- Hennes kompetens inom marknadsfrÄgor var oerhört vÀrdefull och vi jobbar med mycket av det hon pekade pÄ. Men hon hade mycket större ambitioner Àn vi kunde möta, sÀger Johan BodegÄrd.
Han hÄller med om att det har begÄtts misstag.
- Det har ju inte minst Tora Stenbeck Straarup visat. Men det Àr ocksÄ lÀtt att vara efterklok, sÀger Johan BodegÄrd.

Flera personer som UNT talat med betraktar det som en skandal att Tora Stenbeck Straarup tvingades gÄ. Dessa personers tolkning, liksom hennes egen, Àr att den tidigare ledningen hade svÄrt att ta kritik.
- I början var det vÀldigt svÄrt att kritisera projektet. DÄ var det chefen för Artdatabanken som bestÀmde allt. SÄ Àr det inte nu. Nu har man ocksÄ insett att man inte hade rÀtt organisation frÄn början. Klimatet Àr mycket bÀttre i dag, sÀger en kÀlla med god insyn i verksamheten.
- Det skar sig mellan Tora Stenbeck Straarup och den gubbiga ledningen som brann för projektet men som inte hade kunnandet om hur det skulle skötas. Men i dag Àr trots allt stÀmningen mycket bÀttre och jag trivs igen, sÀger en annan kÀlla inom artprojektet.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om