Inga besked om framtiden för skola

Nedläggningen av Gamla Uppsala skola i samband med järnvägens tunnelbygge rycker närmare men ännu saknas besked om vart skolbarnen ska ta vägen under byggtiden och på längre sikt.

Föräldrarna Göran Nygren, t v, och Lars Hylander befarar att den segdragna hanteringen av skolflytten ska drabba barnen och bli dyr för kommunen.

Föräldrarna Göran Nygren, t v, och Lars Hylander befarar att den segdragna hanteringen av skolflytten ska drabba barnen och bli dyr för kommunen.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2011-10-07 11:05

Byggandet av dubbelspår och järnvägstunnel genom Gamla Uppsala har planerats i minst ett decennium. Uppsala kommun fick i slutet av 2007 besked från staten om att dubbelspåret skulle byggas, med sikte på att stå färdigt 2017. Enligt Trafikverket, som svarar för tunnelbygget och även har ansvar för evakueringen under byggtiden, behöver skolbyggnaden vara utrymd i mars 2013. Tunneln passerar intill skolområdet och störningarna från arbetet blir så stora att den inte kan användas under tiden.

Skolan kommer att läggas ned och ersättas med en ny grundskola i området, enligt kommunens planer. Målet var att en ny skola skulle stå klar vid byggstarten för tunneln, och eleverna därmed slippa tillfällig evakuering, men det anses inte längre möjligt. Trafikverkets plan är att flytta eleverna till paviljonger söder om idrottshallen, men situationen kompliceras av att kommunen hittills velat använda samma mark till den nya skolan. Hamnar paviljongerna där kan skolbygget inte starta förrän om många år.

Kontentan är att inga besked ännu finns vare sig om evakueringen eller en ny skola, samtidigt som byggstarten närmar sig:
- Vi vill helst ha ett besked under hösten från kommunen om vi kan använda den planerade ytan för evakueringen, och senast före årsskiftet, säger Jenny Johansson, biträdande projektledare för tunnelbygget vid Trafikverket.
Föräldrar vid Gamla Uppsala skola anser att kommunen slarvat bort möjligheten att ha en ny skola klar till tunnelbyggets start. De saknar besked om vad som sker i frågan och befarar att evakueringen blir en nödlösning. Bussning till andra skolor har nämnts som alternativ till paviljonger.

Lars Hylander och Göran Nygren har tillsammans med andra föräldrar lämnat synpunkter i frågan till kommunen och Trafikverket sedan hösten 2010. Så sent som i våras fick gruppen veta att samverkansprocessen skulle starta inom kort och att föräldraresursen skulle tas till vara. Sedan dess har de inte hört något. Föräldrarna befarar att frågan om barnens skolgång både under byggtiden och i framtiden inte tagit ett steg framåt sedan förra hösten:
- Eftersom vi fått besked om att vi ingår i planeringsprocessen och eftersom vi sedan inte får någon information om arbetet drar vi slutsatsen att inget heller sker i frågan, säger Göran Nygren.
Men enligt föräldrarna hade kommunen aldrig behövt använda en tillfällig lösning, i väntan på en ny skola:
- Man har i minst tre år varit medveten om att tunnelbygget skulle starta, men trots det inte gjort något. Optimalt hade förstås varit att en ny skola stått färdig när byggandet av tunneln startar. Det är skrämmande att se hur kommunen saknat framförhållning, säger Lars Hylander.

Flera kommunala nämnder och kontor är inblandade i frågan men kommunens fastighetsnämnd svarar för nybyggnadsplanerna. Där har det senaste förslaget till beslut återremitterats för vidare utredning.
- Det är inte gångbart att bygga nytt och placera tillfälliga paviljonger på platsen samtidigt, säger fastighetsnämndens ordförande Lars-Gunnar Karlsson (M) som utlovar ett besked efter nästa nämndmöte i november.
Tunnelplanerna har varit kända länge. Förstår du att föräldrarna är besvikna över den långa väntan på besked?
- Vår uppfattning är att det ska byggas en ny skola, men nämnden har inte deltagit i den förhandling som lett till att Trafikverket fått rätt att använda marken vid idrottshallen för paviljonger. Det har skett på tjänstemannanivå, nu går ärendet till arbetsutskottet för att klarlägga frågan.

FAKTA

Arbetet ska pågå i fyra år
Gamla Uppsala skola har cirka 180 elever från förskola till klass 5. Den nya skolan beräknas få cirka 400 platser upp till klass 6.
Järnvägsprojektet omfattar dubbelspår längs den fyra kilometer långa sträcka som i dag är enkelspårig och tunnel förbi fornminnesområdet. Arbetet planeras starta våren 2013 och bli färdigt 2017. Kostnaden beräknas till cirka en miljard kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om