Fler klagomål på apoteksreformen

Klagomålen på apoteksreformen kommer från hela landet. En sak har de gemensamt – de har inte fått något svar från regeringen.

29 juli 2011 09:57

I tisdags skrev UNT om en överläkare vid Akademiska barnsjukhuset i Uppsala, som i ett brev till regeringen, Läkemedelsverket och Sveriges Apoteksförening riktade stark kritik mot apoteksreformen. Överläkaren Annika Hollsing beskriver i brevet hur hon dagligen möter patienter som inte kan hämta ut recept från apoteken.

”För komplicerat och för dyrt” har patienterna fått höra medan vissa apotek inte haft tillgång till kylförvaring. Hon riktar även kritik mot apotekens tillgänglighet.

Enligt Tor Gråberg, chefsinspektör på Läkemedelsverket, har de fått in ”ett antal” klagomål gällande reformen.
– Det har framförts kritik från kunder om att apoteken inte lagerhåller alla läkemedel, att de istället måste beställas, säger han.

Annika Hollsing är inte ensam om att ha vänt sig till regeringen. PRO är en av flera kritiker. Olle Beng, ordförande för PRO i Östergötland, hade invändningar mot reformen innan dess införande.
– PRO Riks fabricerade ett vykort som skickades till socialminister Göran Hägglund där vi påpekade bristerna i reformen, berättar han.

Men något svar från socialministern fick de aldrig.

PRO menar att i och med införandet av fler aktörer på marknaden har det blivit krångligare för äldre att hämta ut sina mediciner. Detta eftersom apoteken inte samarbetar, förutsatt att de inte tillhör samma kedja. Olle Beng upplever även andra problem med reformen.
– Det har skett en ansamling av apotek i städerna, vilket har gjort det svårare att få tag på medicin i glesbygden. Jag har inte heller märkt av att det blivit billigare som de sa att det skulle bli.

Förra året skickade sektionschefen Göran Fridh vid Socialkontoret i Ronneby ett brev till Göran Hägglund, i hopp om att regeringen skulle ändra kraven på apoteken.
– Delbetalningsmöjligheten som funnits fungerar inte längre på samma sätt. Människor som lever på socialbidrag har inte längre samma möjligheter att få sin medicin, säger han. Vissa apotek kreditprövar kunderna. Klarar de inte prövningen får de inte delbetala och måste istället lägga upp större summor vid ett enda tillfälle.

Det var efter att ha blivit bollad fram och tillbaka mellan olika myndigheter som Göran Fridh kom på idén att försöka få kontakt med regeringen. Inte heller han fick något svar.
– Människor vänjer sig vid reformen och reagerar inte på samma sätt somi början. Men för många är problemen fortfarande en realitet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Jakob Meijer