Under en och samma kvÀll förstördes sjutton busskurer i centrala staden. Sex av dem var kommunÀgda och resterande elva Àgs av reklamföretaget JCDecaux. Under mÄndagen fick företaget in fler rapporter pÄ busskurer som förstörts.
â Det kan vara att det Ă€r en kul grej bland ungdomar som tycker det Ă€r spĂ€nnande, men nu kan det ha varit nĂ„gon som Ă„kt runt i en bil, sĂ€ger Sampo Hinnemo, trafikplanerare pĂ„ Uppsala kommuns gatu- och trafikkontor.
Kostnaden att sopa bort glas och byta rutorna i de reklamfria och kommunÀgda busskurerna bekostas av skattemedel.
â Det Ă€r en jĂ€tteonödig utgift som skulle kunna gĂ„ till att hĂ„lla staden ren och fin pĂ„ annat hĂ„ll, sĂ€ger Sampo Hinnemo.
Skulle vandaliseringen fortsÀtta och bli vÀrre kommer gatu- och trafikkontoret att byta busskurerna i de omrÄden som Àr vÀrst drabbade. Glasrutorna tas bort och ersÀtts med istÀllet med metallplÄtar. Sampo Hinnemo tycker att det vore en trÄkig ÄtgÀrd.
â Det Ă€r mindre kundvĂ€nligt eftersom det blir svĂ„rare för busschaufförer att se om nĂ„gon vĂ€ntar i busskuren. Och det Ă€r dessutom svĂ„rare att tvĂ€tta rent frĂ„n klotter och annat, sĂ€ger han.
Enligt Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux, brukar det inte förekomma mycket vandalism i Uppsala och tror att det beror pÄ att företaget har personal pÄ plats.
â Vi skickar ju ut personal som sĂ€tter upp affischer och rengör glasen ofta vilket minimerar risken, sĂ€ger han.