– Åker jag iväg någonstans med bilen är det nästan omöjligt att hitta parkeringsplats om jag kommer tillbaka under dagtid.
Det är inte heller bara Rose-Marie Sakaria som upplever det här problemet, en kvinna som arbetar i Industristaden berättar att hon slutat ta sig dit med bil då hon sällan hittar någonstans att ställa den. Enligt Rose-Marie Sakaria och flera andra i området är det många som arbetar i centrum som väljer att parkera i Industristaden.
– Och det förstår jag att de gör, det kostar fem kronor i timmen så det är ju billigt och bra men det gör det väldigt svårt för oss boende att hitta plats, jag undrar hur kommunen har tänkt.
Enligt Gatu- och samhällsmiljönämndens ordförande Johan Lundqvist (MP) är kommunen medveten om problemet, som han kallar ”gränsdragningsproblem”, och att det inte bara drabbar Industristaden utan även Svartbäcken.
– Vi vet att personer kan välja att ställa bilen i bostadsområden då det är billigare för att sedan gå in till centrum. Det här är en av anledningarna till att vi gör en översyn av parkeringsnormerna i Uppsala, ett arbete vars resultat kommer att redovisas under hösten.
När UNT besöker Industristaden för att prata med de boende kommer olika åsikter fram. Två personer som är på besök säger att de aldrig brukar ha problem med parkering medan Malin Johansson, som bor i området, har en annan bild. – Vi har parkeringsgarage då det är enklast och fanns tillgängligt men min mamma brukar ha väldigt svårt att hitta plats ute på gatan när hon kommer hem från jobbet vid halv fyra-fyra.
Erik Pelling (S), ordförande i Plan- och byggnadsnämnden, berättar att kommunen fått olika signaler om situationen i Industristaden.
– En del garage är fullbelagda medan andra har lediga platser. Dessutom är utgångspunkten att de som bygger husen är ansvariga för att det finns parkeringsplatser eller andra likvärdiga alternativ, exempelvis möjligheten till bilpool.
När det gäller att ställa bilarna på gatan påpekar Erik Pelling att kommunen helst ser att de står i garage.
– Har vi parkeringar på allmän mark blir det skattebetalarna som står för den största delen av kostnaden i och med skötsel och städning, själva parkeringskostnaden är väldigt subventionerad.
UNT har också kontaktat några av bostadsrättsföreningarna i området, de flesta av dem har fullbelagda garage och de som inte har det har ett fåtal platser lediga.
– I vårt kvarter har vi inga problem, alla som vill ha plats i vår förening har det. Vi har till och med några platser lediga, säger Åke Lidberg, ordförande i BRF Kungsängen 1.
Angående de platser som finns ute på gatan är det olika regleringar för olika gator och det kan vara svårt att hålla reda på om det är betaltid 8-18, 10-24 eller 00-24. Enligt Johan Lundqvist beror det här på att vissa gatstumpar har privata ägare.
– Strategin när det gäller parkeringsplatser för boende i kommunen är att de ska parkera på kvartersmark och inte på kommunal mark, i fallet Industristaden innebär det att parkera i garage.
Rose-Marie Sakaria är inte nöjd med svaret från kommunen.
– Vi är många som hellre vill ställa bilen på gatan eller på en utomhusparkering, det finns också de som inte har råd med garage. Det borde finnas ett billigare alternativ, säger hon.