SÄ stoppar du nÀtbedragaren

Vi mÄste sluta vara sÄ naiva pÄ nÀtet. Det menar Uppsalabon Anders Nyman som har skrivit en konsumentguide om hur man kan skydda sig mot InternetbedrÀgerier.

KonsumentrÀtt. "Allt fler har lÀrt sig hur man kan luras pÄ nÀtet" sÀger konsumentrÀttsjournalisten Anders Nyman som skrivit en guide om bedrÀgerier.

KonsumentrÀtt. "Allt fler har lÀrt sig hur man kan luras pÄ nÀtet" sÀger konsumentrÀttsjournalisten Anders Nyman som skrivit en guide om bedrÀgerier.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2016-02-20 08:00

Bluffannonser, ID-stölder och falska mejl som utlovar arvegods - nÀtbedrÀgerierna har ökat kraftigt de senaste Ären. NÀstan hÀlften av alla bedrÀgerianmÀlningar de senaste Ären gÀller bedrÀgerier som skett pÄ nÀtet, enligt Nationella trygghetsundersökningen.

Hur tycker du att den allmÀnna uppfattningen av nÀtbedrÀgerier ser ut?

– Vi konsumenterĂ€r för naiva, vi bör vara mer försiktiga av oss. Vi litar alldeles för mycket pĂ„ att saker Ă€r som de verkar vara. Nu menar jag inte att man ska gĂ„ runt och stĂ€ndigt vara misstĂ€nksam, bara man Ă€r medveten om att det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt att luras, sĂ€ger konsumentrĂ€ttsjournalisten Anders Nyman. Han har kommit ut med en guide om bedrĂ€gerier pĂ„ uppdrag av Internetinfrastrukturstiftelsen och polisen.

Vilka Àr de vanligaste typerna av nÀtbedrÀgerier?

– Det kan vara allt ifrĂ„n löften om mirakelkurer som inte fungerar, till varor som man betalat men aldrig fĂ„r. MĂ„nga fĂ„r ocksĂ„ sĂ„ kallade ”Nigeriabrev”, mejl som lockar med stora arvegods mot betalning. Det finns ocksĂ„ pĂ„ dejtingsidor dĂ€r man lurar med kĂ€rlek istĂ€llet för en gömd skatt, men dĂ€r det Ă€ndĂ„ slutar med att de vill ha pengar. Bedragarna vet precis vilka knappar de ska trycka pĂ„.

Hur vanligt Àr det med sÄdana hÀr brott?

– Man vet att brotten ökar, men det Ă€r svĂ„rt att föra statistik pĂ„ det. Det finns ett stort mörkertal och det Ă€r omöjligt att veta hur stort det faktiskt Ă€r. Allt fler har upptĂ€ckt hur lĂ€tt det Ă€r att luras över nĂ€tet. Samtidigt Ă€r straffvĂ€rdet lĂ„gt och mĂ„nga som faller offer för bedragarna anmĂ€ler inte.

Varför anmÀls inte brotten?

– Det Ă€r nog en kombination av att vissa skĂ€ms och att vissa inte tror det spelar nĂ„gon roll. Det gĂ„r inte heller att polisanmĂ€la bedrĂ€gerier över nĂ€tet utan det mĂ„ste ske pĂ„ en polisstation eller via telefon, vilket kan kĂ€nnas krĂ„ngligt.

Vad vill du sÀga med Internetguiden om bedrÀgerier?

– Jag bevakar konsumentnyheter varje dag och det Ă€r samma historier som hörs om och om igen, det Ă€r samma principer i bedrĂ€gerierna som alltid funnits. Varför lĂ€r vi oss inte nĂ„gon gĂ„ng? Vi behöver förebyggande arbete, fĂ„ ut lĂ€ttillgĂ€nglig information om hur det fungerar. De flesta av oss kör bil för att vi har fĂ„tt lĂ€ra oss hur det fungerar, och nu sĂ€ger jag inte att man behöver körkort för att fĂ„ anvĂ€nda dator, men det gĂ„r ju Ă€ndĂ„ att utbilda folk om det. Mer kĂ€llkritik i skolan behövs till exempel, det borde ingĂ„ i det svenska grundpaketet.

Hur kan man skydda sig mot att bli lurad?

– Jag brukar sĂ€ga att man ska vara lite som en jediriddare, man ska inte bli för upphetsad, om man ser nĂ„got som verkar vara för bra för att vara sant. LĂ„t inte kĂ€nslorna ta över, ta ett steg bakĂ„t och fundera â€Ă€r det hĂ€r rimligt”? Och sĂ„ ska man googla allt. Vad Ă€r det för företag som ligger bakom, vad finns för information om produkten? Man kan se vem som registrerat nĂ€thandlarens domĂ€nnamn och nĂ€r den Ă€r skapad, om den Ă€r vĂ€ldigt fĂ€rsk kan det vara ett varningstecken.

Du Àr frilansjournalist som Àr inriktad pÄ konsumentrÀtt, varför började du intressera dig för de hÀr frÄgorna?

– Det började av en slump runt 1999. Jag hade en mejladress med ett understreck i och plötsligt började det trilla in mejl frĂ„n amerikaner. Det visade sig att jag blev förvĂ€xlad med en amerikansk student som var pĂ„ utbyte i Europa, sĂ„ jag började svara pĂ„ mejlen för att reda ut det hela. Jag höll sedan kontakten med en av studentens vĂ€nner och nĂ€r jag skulle ringa till henne i USA insĂ„g jag att det var vĂ€ldigt olika priser beroende pĂ„ vilket telefonbolag man hade. SĂ„ jag skapade en hemsida dĂ€r man kunde se jĂ€mförelser mellan priserna, vilket inte fanns tidigare. DĂ„ blev jag uppringd och senare Ă€ven rekryterad av Cint, en hemsida för konsumentfrĂ„gor, och pĂ„ den vĂ€gen var det. Jag gillar att kunna hjĂ€lpa folk med de hĂ€r frĂ„gorna, avslöja missförhĂ„llanden och kanske faktiskt kunna göra skillnad för nĂ„gon.

Skydda dig mot bedragare

Internetguiden ”Skydda dig mot bedragare” Ă€r skriven pĂ„ uppdrag av Internetinfrastrukturstiftelsen och polisen. Den finns tillgĂ€nglig pĂ„ Internetinfrastrukturstiftelsens hemsida, iis.se/lar-dig-mer/guider.

Om du nÄgon gÄng misstÀnker att du hÄller pÄ att bli utsatt för nÀtbedrÀgeri kan du vÀnda dig till Uppsala kommuns konsumentrÄdgivning, 018-727 18 20.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om