– Renoveringarna på Kvarngärdet har inte gått lika bra som i till exempel Gränby, det är vi medvetna om. Vi har jobbat för att avhjälpa alla fel.
Så säger Rikshems vd Jan-Erik Höjvall när UNT träffar honom och vice vd:n Ilija Batljan i fastighetsbolagets projektkontor i Gränby. De har själva blivit kontakta av ett fåtal hyresgäster som varit missnöjda med företagets renoveringar.
– Det är klart att det är absolut viktigast för hyresgästerna att det blir bra renoveringar, men det är också viktigt för oss. Vi investerar mycket pengar i det här projektet och då är det viktigt att det blir rätt. Det är därför vi har en oberoende besiktningsman som ska besikta renoveringarna. Dessutom har vi tillfört extra resurser och håller just nu på att följa upp alla klagomål och se över vad som behöver åtgärdas, säger Ilija Batljan.
Det har varit tio konstaterade vattenläckor i samband med de här renoveringarna. Hur ser ni på det?
– Det är inte alls bra. Vi har också konstaterat att det blivit en del fel med vattenläckor då rörmockeriarbetet inte varit godkänt. Men vi renoverar tusentals lägenheter runt om i landet och att det blir problem i tio lägenheter får man nog räkna med, säger Jan-Erik Höjvall.
Sprickor i tapeten, vattenläckor, ugnar som inte är inkopplade. Vad beror de många felen på?
– Vi måste komma ihåg att de här husen är riktigt risiga från början. Det är alltid lätt att vara efterklok och man kan alltid diskutera vårat arbete och entreprenörernas kvalitét och vi kan göra bättre uppföljningar. Men man ska ha respekt för att de där husen aldrig varit bra byggda. Ingen som bygger hus i dag skulle ha byggt så här från början, säger Ilija Batljan.
Men att en hatthylla faller ner har kanske inte med husets konstruktion att göra?
– Nej visst, men det är en kedja. Det är därför vi har tillsatt resurser för att åtgärda felen. Men om du som hyresgäst redan har en lägenhet som aldrig varit bra och förväntar dig att allting kommer bli perfekt efter en renovering, så blir du nog extra irriterad om det inte blir så. Det har vi full förståelse för, säger Ilija Batljan.
Hyresgäster som upptäcker att de drabbats av fel – hur ska de agera för att bli nöjda?
– Vårat råd är att anmäla alla fel. Ibland kan man ha synpunkter på saker som inte går att göra något åt, men det är viktigt att man säger till, säger Ilija Batljan.
DEL 3: "Många har inte råd att bo kvar"