Nytt bussnät kommer med nytt pris

Förslaget om ett nytt stadsbusslinjenät har varit på remiss i två omgångar och över 2000 åsikter har kommit in. Nu har förslaget reviderats och flera linjeförstärkningar är att vänta – men det kommer till ett nytt pris.

Investerar. Robert Damberg förklarar att utvecklingen av busslinjerna kräver en höjning av priserna.

Investerar. Robert Damberg förklarar att utvecklingen av busslinjerna kräver en höjning av priserna.

Foto: Christoffer Bertzell

Uppsala2016-04-20 12:01

Arbetet med det nya linjenätet för stadsbusstrafik har pågått sedan hösten 2015 och har engagerat många i Uppsala. Förslaget har varit ute på remiss två gånger och arbetsgruppen har även bjudit in till mötesdagar där Uppsalabor har kunnat diskutera förslaget. Sammanlagt beräknar man att 2200 skriftliga synpunkter har kommit in och att 2500 samtal har hållits.

Landstingsrådet Robert Damberg (Mp) är vice ordförande i kollektivtrafiknämnden och berättar för UNT att han tycker processen har varit bra och att engagemanget visar på hur viktig kollektivtrafiken är förr Uppsalaborna.

– Vi har haft väldigt bra samtal när vi har varit ute och träffat människor i Gränby centrum, Gottsunda, Fyrishov och St: Persgallerian. Många samtal kring varför man ska åka kollektivt och även rent praktiskt om hur linjerna borde gå, säger Robert Damberg.

Vilken är den åtgärd som effektivast ändrar linjenätet från hur det är i dag?

– Den största skillnaden är att vi nu når ett antal områden där vi har fått synpunkter på att vi inte nådde ut med trafiken i det tidigare förslaget. Sunnersta, Gamla Uppsala och Nåntuna – att de nu också får bättre trafik i detta nya förslag.

Ni säger att linjerna når fler arbetsplatser och boenden – blir restiden längre?

– Nej, de allra flesta kommer att få en kortare restid jämfört med dagens linjenät. Detta kommer att bli en förbättring för väldigt många i och med att vi gör den stora omläggningen och rätar ut en hel del linjer.

Utvecklingen av busslinjenätet innebär att flera turer förstärks. Även om en del av finansieringen sker genom ett tillskott av skattemedel krävs också en höjning av priserna för att resa kollektivt. Ett månadskort höjs från 750 kr till 795 kr, samtidigt som också enskilda resor också höjs med en krona vid förköp till 28 kronor och två kronor vid reskassa till 22 kronor.

Hur motiverar ni att öka kostnaderna för kollektivt resande?

– Vi ser att det finns ett behov av att ha en bättre utvecklad stadstrafik och då måste vi också betala för den. Det kommer ett litet tillskott från skattemedel men även resenärerna måste vara med och betala denna kraftiga förbättring som de får. Vi tycker att vi har hittat en bra balans – det blir en måttlig höjning och vi får mycket trafik för pengarna.

Nu väntar att det ska tas beslut om förslaget på nämndens sammanträde i juni och sedan dröjer det till hösten 2017 innan linjenätet startar och bussarna går. Under den tiden ska framkomlighet för resenärer och bussar förbättras.

Ordförande i kollektivtrafiknämnden Bertil Kinnunen ser den nya ringlinjen, som är ett nytt inslag i Uppsalas kollektivtrafik, som en stark faktor i att avlasta stadens centrala delar och för att många ska slippa behöva åka in till Resecentrum för att byta buss.

Han framhåller att detta förslag inte endast är en lösning på dagens utmaningar för busslinjerna, utan att det är något som har möjligheten att växa i takt med staden i framtiden.

– Det har kommit in massor med synpunkter och önskemål – det kanske svåraste är att balansera resurserna. Vi har begränsat med resurser, även om det tillförs ytterligare så kommer du inte klara av att bygga ett nät som är så finmaskigt att det klarar av alla önskemål som kom fram. Men många åsikter är positivt, det visar på engagemang och hur viktig kollektivtrafiken är för samhället och människors vardag ska fungera, säger Bertil Kinnunen.

Busslinjenätet i siffror

2200 remissvar

2500 samtal

2600 fler boende nås

1700 fler arbetsplatser nås

795 höjs månadskortet till

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!