På landstingets hemsida uppger man på onsdagskvällen att journalsystemet har tagits i drift igen.
Teknikstrulet påverkade enligt ett meddelande på landstingets hemsida hälso- och sjukvårdsverksamheterna. Problemet innebar att det blev längre väntetider än vanligt, både i telefon och vid mottagningar.
- Men det råder inte panik, vill jag betona, säger Annemieke Ålenius, chef för det elektroniska patientsystemet i Landstinget Uppsala län, till UNT vid 16-tiden.
Avbrottsrutinerna har fungerat som de ska på eftermiddagen.
Mågon fara för patientsäkerheten förelåg inte, enligt Annemieke Ålenius.
-Någon enstaka operation har fått ställas in, men de mest angelägna har kunnat genomföras som planerat.
- Problemen började vid åtta-tiden i morse och sedan klockan 10 har vi stängt ner systemet helt och hållet. Nu finns istället en läskopia uppe som alla har tillgång till, säger Annemieke Ålenius.
Personalen fick gå över till de reservrutiner som finns upprättade för den här typen av tillfällen, enligt Ålenius. Ålenius sa till UNT på eftermiddagen:
- Patienter ska inte påverkas, men eftersom personalen inte har samma tillgång till journaler som de brukar kan det innebära förseningar för patienterna. Saker och ting tar längre tid helt enkelt.
En person som arbetar inom landstinget berättade för UNT att det under perioder var omöjligt att komma åt läskopian på grund av överbelastning.
"Det är fullständig panik bland de kliniskt verksamma. Läkemedel går inte att ordinera", skriver personen i ett mejl till UNT.
Annemieke Ålenius bekräftade på onsdagseftermiddagen att det läskopian har varit överbelastad.
- Det stämmer att det var överbelastning ett tag och vi har uppmanat anställda om att de ska stänga den om de inte måste ha den uppe i och med att systemet bara klarar av en viss kapacitet. Jag har däremot inte fått några uppgifter om att det ska vara panik, snarare att det har fungerat bra.
Enligt Annemieke Ålenius var samtliga vårdenheter inom landstinget drabbade av de tekniska problemen.